Monday, December 22, 2008

KHIDMAH '08

HALUAN dengan kerjasama penduduk qariah Kampung Setar telah menganjurkan Program Khidmat Bakti Masyarakat HALUAN (KHIDMAH 08) di qariah Kampung Setar. Program ini disertai oleh penduduk qariah Kampung Setar dan seramai 80 orang peserta dari 3 buah institut pendidikan yang menjadi sekolah angkat HALUAN iaitu Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI), Sekolah Menengah Ibnu Khaldun (SMIK), dan Sekolah Menengah Agama Swasta Kampung Laut (SMASKL). Program ini dilaksanakan selama 6 hari 5 malam bermula dari 15 Disember 2008 hingga 20 Disember 2008.


Program Khidmah 08 di Qariah Kg Setar


Peserta putera bersama bapa-bapa angkat

Peserta Puteri Bersama Ibu-ibu angkat


Peserta putera


Peserta Putera Sebelum Majlis Perasmian

Antara aktiviti yang disertakan sepanjang program ini berlangsung ialah Kuliah Subuh dan Maghrib, Kelas Akademik, Kem Motivasi, Pertandingan Bola Sepak dan Bola Jaring, Sukaneka, Bersama Keluarga Angkat, pemeriksaan kesihatan dan forum perdana. Program ini selain bertujuan membiasakan pelajar lepasan SPM ini dengan masyarakat, ia juga bertujuan supaya pelajar dapat mempraktikkan teori pendidikan yang diperolehi di sekolah masing-masing.

Peserta Kanak-Kanak Bagi Acara Sukaneka


Majlis Perasmian Penutupan



Peserta dan urusetia lelaki bersalam-salaman dengan penduduk kampung


Peserta dan urusetia puteri bersalam-salaman dengan penduduk kampung

Program yang berlangsung selama 6 hari 5 malam ini disempurnakan penutupannya oleh Syeikh Muzammil, Pegawai Agama Daerah Yan. Turut bersama dengannya memberi ucapan ialah wakil HALUAN, Tuan Mohd Asri bin Hj Hamid dan Setiausaha Qariah Kampung Setar, Tuan Hj Nordin. Tuan Hj Nordin dalam ucapannya menggalakkan lagi kedatangan HALUAN untuk mengadakan program di situ malahan dia berasa seronok dengan kehadiran semua peserta di situ. Tuan Mohd Asri pula dalam ucapannya menyatakan akan kemungkinan kampung ini menjadi kampung angkat HALUAN.


Selesai majlis perasmian penutup, majlis penyerahan hadiah kepada keluarga angkat diadakan dan diakhiri dengan majlis bersalam-salaman. Ramai ibu-ibu angkat dan bapa-bapa angkat yang berasa sedih tatkala berlansungnya majlis perpisahan ini sehingga ada yang mengalirkan air mata. Walau apapun, moga kasih yang terbina selama 6 hari bersama adalah kasih di jalan Allah s.w.t. dan menjadi wadah untuk perkembangan dakwah dan tarbiah Islamiah ke seluruh alam ini, InsyaAllah.





Program KHIDMAH 08 dalam SINAR





Saya bersama keluarga angkat

1 comments:

suhaib alrumy January 6, 2009 at 3:49:00 PM GMT+8  

salam....
program yg kita kena follow-up...

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP