Teori Peralihan Marhalah Dakwah
~pic by cetusanminda. Marhalah yang sering disebut-sebutkan. |
Dakwah yang
dilakukan secara jamaie’ tak dapat tidak perlu kepada rantaian perkembangan
marhalah agar dakwah tak hanya berputar di marhalah lama dan kekal dengan cara
yang sama saja.
Kerana
perkembangan zaman yang berlaku, selari dengan pertumbuhan generasi dakwah yang
baru di zaman baru, maka dakwah juga memerlukan perkembangan dari segi
gerakannya dan kerelevanan aplikasinya di setiap zaman.
Ini adalah
antara faktor yang saya rasakan penting kenapa berlaku peralihan marhalah
selain dari sebab yang kita sering bincangkan iaitu tumbuh bangun dakwah ini yang
betujuan untuk melaksanakan Islam itu dalam bentuknya yang syumul.
Saya
mungkin tidak detailkan perbincangan tentang perlaksanaan Islam itu dalam
bentuknya yang syumul sebagai gerakan kolektif memandangkan itu bukan fokus
saya dalam tulisan ini. Walaupun saya mungkin boleh bersetuju pada beberapa
pendapat dan tidak bersetuju dengan beberapa pendapat berkaitan hal ini
terutamanya dalam perbincangan yang sering diangkat bahawa gerakan Islam perlu
melibatkan diri dalam gelanggang politik di marhalah barunya.
Ketelitian
Pembentukan Generasi Pengasas/Pemula
“Sesungguhnya
manusia itu seperti unta yang seratus, hampir-hampir tidak ditemui di kalangan
itu jenis ar-rahilah.” [1]
Generasi
pengasas atau pemula seringkali melalui pembentukan yang lebih teliti
berbanding generasi-generasi terkemudian. Hal ini kerana kesedaran dakwah dalam
generasi awal itu selalunya tumbuh memang benar atas keinginan dan kemahuan
diri sendiri, bukan atas sebab lahir dari keluarga dakwah atau kerana
ikut-ikutan apabila merasai gelombang gerakan dakwah yang semakin membesar.
Justeru,
seringkali tarbiyah dan pembentukan dalam kalangan mereka lebih diberikan
perhatian kerana mengambil kira keberkesanan dakwah secara kolektif yang
bergantung pada kekuatan masing-masing individu sama ada secara jasmani,
rohani, aqli mahupun emosi.
Atas sebab
ini, generasi awal selalu terpandang antara contoh dan kekuatan yang
menginspirasikan dalam jamaah. Kisah-kisah mereka menjadi antara warisan yang
mencetuskan kemahuan dakwah dalam kalangan anggota dakwah. Peribadi mereka
terlihat sebagai contoh yang tinggi.
Barangkali,
mereka itu semisal ar-rahilah yang dimaksudkan oleh Rasul s.a.w. di dalam hadis
yang disebutkan di awal tadi.
Generasi
awal dakwah di mana-mana selalunya yang paling awal dan paling susah dugaannya.
Ia tidak semisal orang yang telah lahir kemudiannya dalam rahim dakwah,
membesar di madrasah kepunyaan dakwah, meneruskan kesinambungan kerja di
lingkungan sistem dakwah yang telah dibangunkan. Itu barangkali masih mudah.
Tidak setanding apa yang pernah dilalui oleh generasi awal, yang harus
membentuk rahim dakwah itu dahulu, membesar pun bukan dari madrasah kepunyaan
dakwah, apalagi mereka sendiri yang harus mencipta lingkungan sistem dakwah
itu.
Itu
pastinya bukan kerja sehari dua. Sebagaimana Rasul s.a.w. yang memulakan
pengasasan dakwah di Makkah bersama beberapa orang sahabat. Tidak sedikit
cabaran dan penderitaan yang mereka lalui. Ditindas, diseksa, dipulaukan dan
sebagainya. Itu adalah cabaran generasi awal ketika dakwah memulakan
pengasasannya. Itu tidak dirasai oleh generasi terkemudian yang lahir-lahir
telah dapat menikmati Islam yang telah sempurna.
Kemampuan
generasi pengasas ini dalam menghadapi tribulasi di marhalah awal dakwah adalah
kerana kemampuan yang telah bersama mereka bangunkan dalam diri mereka melalui
ketelitian proses tarbiyah yang mereka jalankan.
Pastinya
tanpa proses tarbiyah itu, kesusahan di peringkat pengasasan tidak dapat
ditempuhi dengan sabar dan kuat.
Dari
Lingkungan Kepada Keterbukaan
Namun,
dakwah yang kita lakukan tidak selamanya akan tetap terus sama keadaannya.
Lingkungan dakwah ini tak akan selamanya sebesar sekarang ini. Dan kita juga pastinya mahukan
lebih ramai orang menikmati dakwah kita ini dan lebih jauh capaiannya.
Atas sebab
itu, kita sentiasa perlu memiliki jiwa yang besar untuk membesarkan lingkungan
ini dalam keadaan kita juga bersedia untuk menampungnya.
Dakwah ini
akan pergi kepada pelbagai orang, dengan cara fikir yang pelbagai, dengan latar
belakang pendidikan yang pelbagai.
Apabila
dakwah ini benar-benar pergi kepada pelbagai latar belakang orang, maka kita
barangkali harus bersedia untuk terpaksa menyelesaikan beberapa persoalan yang
belumlah timbul semasa generasi pengasas memulakan dakwah ini.
Bukanlah
bermaksud generasi awal itu semuanya dari latar belakang yang sama. Tidak juga.
Mereka pun dari latar belakang yang berbeza. Pastinya mereka pun punya cabaran
tersendiri ketika itu dalam mengetengahkan dakwah di zaman mereka.
Namun,
pastinyalah tidak sama cabaran itu semisal hari ini ketikamana wacana dan
perbincangan tentang Islam telah semakin meluas,faham tentang Islam juga senang
disebar dan dicapai oleh sesiapa saja pada hari ini sehingga datang pula
kritikan yang pelbagai sebagai tindakbalas untuk menapis kebenaran faham
tentang Islam yang tersebar luas itu.
Pendek
kata, saf dakwah dalam keadaan ini memerlukan persediaan ilmu, sikap dan cara
fikir secara kolektif untuk dapat menampung kepelbagaian cara fikir yang
berkembang supaya kemasukan kader baru, selain membekalkan ruang yang baik
untuk mereka bergerak bersama gerabak dakwah, mereka juga tidak merasa
tersia-sia apabila bersama gerabak dakwah kerana gerabak dakwah benar-benar
dapat menjadi solusi kepada permasalahan dan persoalan semasa, bukan hanya
menjadi kumpulan yang mengumpul bilangan orang.
Keperluan
Menghargai Kepelbagaian Potensi Di Marhalah Baru
Apa yang
mungkin kurang nilainya di marhalah lama, yakni tidak begitu besar manfaatnya
untuk gerakan dakwah yang baru di peringkat pengasasan, barangkali menjadi
begitu bernilai ketika dakwah telah masuk ke marhalah yang baru yang menetapkan
capaian target dakwah yang lebih luas.
Begitulah
kepelbagaian potensi yang dimiliki oleh kader-kader dakwah.
Di marhalah
lama, barangkali sesetengah potensi tidak begitu digarap dengan baik atau
mungkin tidak begitu diperlukan. Namun, di marhalah baru, harus ada pembaikan
pada aspek itu. Kalau ia berterusan tidak dimanfaatkan, maka kita telah
merugikan dan membazir tenaga dakwah kita.
Bukan semua
orang harus memberi fokus kepada pengurusan tarbiyah secara jamaah. Ada yang
fokus tarbiyah secara khusus, dalam masa yang sama, penekanan atau fokus harus
diberikan juga kepada aspek-aspek lain yang membantu pengembangan dakwah
seperti media, penulisan, sebaran am, dakwah non-muslim, public speaking,
debat, dialog dan sebagainya.
Sebab itu,
kita perlu mengenali dan menganalisis keperluan semasa agar gerakan dakwah
tidak menafikan potensi-potensi bermanfaat yang dimilikinya di marhalah baru.
Barangkali gerakan dakwah telah memiliki potensi pelbagai yang diperlukan di
marhalah baru pada kader-kadernya, tetapi kerana analisis keperluan semasa yang
lemah, maka potensi itu akhirnya bermanfaat tetapi barangkali manfaat itu
tidaklah pergi kepada kebaikan dakwah, hanya kepada kebaikan individu atau
institusi yang bukan di bawah maslahah dakwah.
Pembentukan
Masyarakat Sebenar, Bukan Buih
Dakwah dan
tarbiyah yang dilakukan akhirnya bermatlamatkan membentuk masyarakat, bukan
buih.
Buih itu
banyak, tetapi tidak bernilai. Mudah pecah, terapung tanpa kekuatan, hilang
bila dialun ombak.
“Hampir
tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni
suatu hidangan.
Berkata
seorang sahabat : Adakah kami sedikit pada ketika itu?
Baginda
menjawab : Tidak, bahkan kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih (ghusa’)
ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa takut dari hati musuhmu dan
memasukkan perasaan wahan ke dalam
hatimu.
Para
sahabat bertanya : Apakah wahan itu, wahai Rasulullah?
Sabda
baginda : Cintakan dunia dan takutkan mati.” [2]
Justeru,
meskipun dakwah telah masuk ke marhalah barunya yang mungkin meletakkan banyak
fokus baru untuk dicapai, namun proses pentarbiyahan yang telah biasa dilakukan
sebelum ini tidak boleh dihentikan.
Proses
tarbiyah dan membangun kefahaman Islam harus terus berjalan, proses pembinaan
iman harus terus berlangsung. Proses pembersihan dan rawatan keaiban harus
diteruskan.
Demikian
kita memerhatikan ayat Al-Quran era Madaniah, meski banyak ayatnya dikenali
berkisar soal pensyariatan ibadah, jihad, muamalat, namun aspek pendidikan iman
dan pembersihan aqidah tidak ditinggalkan terus. Di era keterbukaan, asas iman
harus lebih dikuatkan agar keterbukaan tidak memberikan ruang untuk berlaku
keterbabasan dan kecuaian dalam pembentukan peribadi muslim yang sebenar.
Syura
dan Dialog, Bukan Pemaksaan Dan Pembodohan
Syura dan
dialog adalah elemen penting, bukan saja di marhalah baru, bahkan di marhalah
lama juga. Ia menjadi tiang asas yang penting dalam melaksanakan banyak perkara
terutamanya yang melibatkan maslahat kolektif.
Demikian
antara ayat-ayat penting dalam Al-Quran adalah mendidik ummat kepada amalan
bersyura (bermesyuarat) atau berbincang agar keputusan yang dicapai menenangkan
kader walaupun mungkin dia tidak bersetuju pada keseluruhan keputusan yang
dipilih.
“Dan
juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menyahut dan menyambut
perintah Tuhannya serta mendirikan solat dan urusan mereka dijalankan dengan
bermesyuarat sesama mereka dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang
Kami beri kepadanya.” [3]
Berkaitan
ayat ini, Dr Ar-Raisuni, salah seorang tokoh Maqasid Syariah ulung zaman ini
dan merupakan Naib Pengerusi kepada Ittihad Ulama’ Alami (Kesatuan Ulama’
Antarabangsa) menyebut :
1)
Ayat ini turun kepada muslim sebelum adanya khalifah dan daulah. Ia berbicara
tentang jamaah mukmin secara langsung dan secara autentiknya. Lafaz ayat itu
dan bicaranya tentang realiti pada ketika itu, berkait rapat dengan muslimin
umum, bukanlah negara mereka, atau pemimpin mereka atau autoriti pemerintah
semata-mata.
2)
Syura di sini urusannya adalah berkaitan apa yang datang sebelum dan
selepasnya, merupakan antara sifat/ciri jamaah mukmin itu sendiri yang menyahut
perintah Tuhan mereka, mendirikan solat dan menunaikan zakat.
Ketika
Allah menyuruh Rasul s.a.w. bermesyuarat dengan sahabat-sahabatnya, Dia
tidaklah menjadikan syura ini suatu yang khusus (ekslusif), tetapi syura ini
hadir sebagai hak untuk umum muslimin pada ketika itu.”[4]
Dalam kata
lain yang lebih mudah difahami, hak syura kalau dalam konteks jamaah yang lebih
kecil bukanlah untuk para pemimpinnya sahaja, bahkan hak kader dan ahli juga.
Justeru, suara kader sangat dipentingkan agar dakwah terus digerakkan dengan
baik.
“Oleh
itu, maafkanlah mereka dan pohonkanlah ampun untuk mereka dan juga
bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan soal keduniaan) itu.
Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat), maka bertawakkallah
kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal
kepada-Nya.” [5]
Misal lain adalah
ketika menentukan keputusan untuk berperang di perang Badar itu, Rasul s.a.w.
berbincang dan bermesyuarat dulu dengan wakil-wakil muslim dari kalangan
Muhajirin dan Ansar.[6]
Ini
sekaligus membuktikan bahawa dialog dan syura sangat penting antara pimpinan
dan juga kader, antara kader sesama kader. Baginda s.a.w. tidaklah memaksakan
para sahabat mengikut pendapatnya walaupun baginda itu seorang Nabi, namun di
dalam beberapa keadaan, baginda melakukan keputusan atas kedudukannya sebagai
pemimpin, sebagai panglima, sebagai ayah, bukanlah kerana mendapat wahyu
langsung dari langit.
Di
peringkat kepimpinan, pelbagai keputusan yang melibatkan hak kader perlu
diambil kira dengan melalui metod perbincangan, syura atau dialog ini, bukan
hanya sekadar mengeluarkan arahan atau sesuatu yang berbentuk terpaksa saja.
Melalui
syura atau dialog, kita belajar berbincang dengan pendekatan yang lebih sihat
serta mendidik ahli berbanding pemaksaan atau bersifat arahan semata-mata.
Tidak dinafikan, pada sesetengah keadaan, arahan adalah diperlukan. Tetapi
bukan pada semua keadaan.
Mendidik
melalui dialog atau syura lebih menjernihkan hubungan sesama. Gerakan Islam
bukanlah gerakan pembodohan atau melahirkan robot atau pak turut. Kita mahu
menerapkan spirit Islam yang memberikan ruang untuk akal manusia berfikir. Jika
dialog atau syura bersama kader bawah disekat atau tidak begitu diambil berat,
maka kita akan membentuk kader yang tidak kreatif dan hanya tahu menunggu
arahan, dalam masa yang sama, kita juga berisiko melahirkan kader yang bersikap
rebel.
Justeru,
aspek dialog atau syura tambah lagi di era marhalah baru, maka ia menjadi
pendekatan yang sangat perlu dititikberatkan dan tidak boleh dipandang enteng.
Demikian
juga Dr Yusuf Al-Qaradawi sangat menekankan aspek dialog dalam kalangan gerakan
Islam, dialog dengan gerakan luar bagi menimbulkan lagi suasana perbincangan
yang harmoni. Hal itu banyak ditekankannya dalam bukunya Aulawiyyat Al-Harakah Al-Islamiah
Fil Marhalah Al-Qadimah (Prioriti Gerakan Islam Di Marhalah Masa Depan).
Apabila
dialog tidak berlaku dengan baik, maka banyaklah sikap saling menyindir akan
berlaku dalam gerakan dakwah. Penyuburan sikap sebegini hanya menafikan masa
depan gerakan Islam untuk proses islah dan membangunkan masyarakat. Ia tidak
menyuburkan budaya ilmu yang dikehendaki Islam, sebaliknya menyuburkan lagi
sikap jahiliah. Gerakan Islam sepatutnya wujud untuk membantu masyarakat,
tetapi akhirnya diri sendiri pun belum mampu dibantu.
Pada
permasalahan sebegini, kita harus kembali meneliti sikap asas seorang muslim
dan juga seorang daie’. Tidak sepatutnya bagi seorang daie’ menghalalkan sikap
sindir-menyindir, ghibah atau fitnah dilakukan terhadap saudaranya sendiri di
dalam barisan yang sama. Tidak harus ada sikap hasad dan dengki kerana akhirnya
sikap sebegitu hanya merosakkan barisan kerja dakwah dan kesannya kepada masyarakat.
Dialog juga
haruslah berlaku dalam kerangka adab dan akhlak Islam. Kita bukan berdialog
untuk mencari siapa yang lebih benar dan lebih hebat dari siapa. Kita
bersama-sama ingin mencari apa yang benar. Maka, dalam berdialog dan syura pun,
peranan ahli bukan hanya untuk sekadar bersuara, tetapi perlu sedar bahawa dia
juga bertanggungjawab terhadap apa yang telah disuarakannya kalau itu dipilih
sebagai pendapat atau keputusan bersama.
Jangan pula
setelah pendapatnya dipilih atau dipersetujui bersama, dia melepaskan segala
perlaksanaan kepada peringkat pimpinan atau kader lain.
Jadilah
kader dakwah yang merasai tanggungjawab, terlibat sama bekerja di medan, merasai nikmat kesusahan dan
kemanisan di medan, bukan yang hanya bersuara sekali setahun atau hadir di
pertemuan hanya untuk memberikan kritikan atau teguran semata-mata, tetapi
canggung sekali bersama di medan.
Ketahui etika-etika dialog. Ada dialog yang tertutup, tidak boleh disebar-sebar. Ada dialog yang tidak mengapa, diketahui awam. Bukan semua kita perlu bawa keluar dan iklankan kepada awam.
Ketahui etika-etika dialog. Ada dialog yang tertutup, tidak boleh disebar-sebar. Ada dialog yang tidak mengapa, diketahui awam. Bukan semua kita perlu bawa keluar dan iklankan kepada awam.
Arahan
Allah s.w.t. tentang syura itu diikat dengan kebaikan hubungan kita dengan-Nya.
Dalam kata lain, kalau syura atau dialog menyebabkan kita lebih rasa besar
diri, itu hanya menjauhkan kita dari-Nya. Kalau ternyata dialog membuatkan kita
rasa orang lain lebih lekeh dari kita, nampaknya kita gagal menghubungkan syura
dengan kesan hubungan kita dengan Allah di luar solat.
At-Tarbiyah
Bil Mawaqif
Antara
persoalan penting lain yang saya rasakan perlu bagi gerakan dakwah di marhalah
baru adalah berkaitan dengan At-Tarbiyah Bil Mawaqif. At-Tarbiyah Bil Mawaqif
adalah mendidik kader di marhalah baru tentang bagaimana berpendirian dengan
isu-isu yang melibatkan gerakan dakwah dan masa depan Islam terutamanya dalam
letak duduk masyarakat.
Kadangkala,
tarbiyah atau dakwah sudah bergerak dengan baik, tetapi tidak mampu mendepani
cabaran semasa yang ada. Itu barangkali kerana tarbiyah dan dakwah disalurkan kepada
kader dalam kerangkanya yang masih berbentuk bahan mentah, belum diadun dengan
baik dalam mendepani waqi’ (realiti) yang ada. Justeru, situasi ini menuntut
dakwah kepada satu kefahaman yang dinamakan fiqhul waqi’.
Kata Syeikh
Muhammad Ahmad Ar-Rasyid :
“Para
daie’ di waktu ini tidak hanya memerlukan bekalan ruhi yang memberikannya
tenaga kebersamaan jemaah atau individu semata-mata, bahkan ia memerlukan
kepada meletakkan kedudukan dirinya dalam masyarakat, menjelaskan pendapat
dirinya …” [7]
Kadangkala,
gerakan dakwah sudah mahu menjejak ke marhalah baru, tetapi ada
persoalan-persoalan yang banyak tidak terjelaskan bahkan di kalangan ahli
sendiri. Ini akan menimbulkan kekeliruan dan tidak adanya sinergi dalam gerakan
kerana ahli atau kader sendiri tidak memahami bagaimana mengaplikasi fikrah
mereka di dalam meletakkan prinsip mereka ketika mendepani cabaran dan isu di
marhalah baru.
Melalui
mawaqif (pendirian), gerakan dakwah mendidik ahlinya untuk dapat menterjemahkan
fikrah Islam ke dalam bentuknya yang waqie’, tidak hanya bermain di alam teori
semata-mata.
Memang
diakui oleh Syeikh Muhammad Ahmad Ar-Rasyid bahawa akan berlakunya I’tiradat
(pertentangan) ke atas pendapat-pendapat yang dikeluarkan. Itu tidak dapat
dielakkan kerana pastinya tidak semua orang akan bersetuju dengan pendapat
kita. Namun, bagaimana kita mengeluarkan pendapat kita, bagaimana kita
mendepani orang-orang yang tidak bersetuju dengan kita, itu semua membekalkan
pengalaman baru yang sangat bermanfaat untuk gerakan dakwah menuju
kematangannya di marhalah baru.
Kita akan
harus mengakui bahawa nantinya apabila gerakan dakwah mungkin telah berkembang
lebih besar, tidaklah semua orang akan menuruti dan bersetuju dengan
keputusan-keputusan kita. Dan orang yang tidak bersetuju itu pula, mereka
tidaklah semestinya musuh kita.
Ketika
melakukan keputusan-keputusan atau mengeluarkan pendirian-pendirian tertentu,
kita harus juga menghormati bahawa orang lain juga punya sisi pandangnya yang
mungkin berbeza dari gerakan dakwah kita. Gerakan kita pula tidaklah mesti
benar-benar mewakili Islam kerana masing-masing berijtihad (kalau sesuai
digunakan) atas analisis dan kajian masing-masing. Boleh jadi ijtihad kita
salah, ijtihad yang lainnya betul. Boleh jadi juga sebaliknya.
Maka, kalau
kita memahami sisi ini, kita tidaklah nantinya akan menanggapi semua yang tidak
bersama atau berbeza dengan kita itu adalah musuh, tetapi barangkali mereka itu
adalah rakan baik yang kita saling boleh belajar dan perbaiki diri.
Penutup
: Keperluan Fikir Kritikal, Kekuatan Iman, Pembaikan Amal
Bukan lagi
saatnya untuk gerakan dakwah terus hidup di era romantism slogan-slogan muluk
atau syiar-syiar semata-mata.
Dunia tidak
mudah untuk orang yang hanya mahu melakukan kerja-kerja yang terlalu mudah.
Benar,
dakwah adalah bahagian usaha kita yang kita harapkan dinilai oleh Allah s.w.t.
sebagai amal soleh di sisi-Nya. Tetapi pastinya, matlamat lebih besar kita
adalah bukan sekadar mencukupkan syarat minimum semata-mata yakni dapat
melakukan dakwah sahaja, namun kita mahu di dalam bentuknya yang praktis, Islam
menjadi cara hidup yang memayungi semula dunia ini.
Tetapi
pastilah ia tidak semudah itu. Ia memerlukan para kader dakwah untuk berfikir
kritikal di saat yang penuh kritikal ini, bergerak dengan bekal dan kekuatan
iman yang akhirnya melahirkan cetusan kesungguhan dan sikap positif dalam diri
meski betapa besar kerosakan yang harus terpaksa ditempuhi, serta pembaikan
amal Islami agar tetap terus relevan di realiti hari ini.
Kata Al-Qaradawi :
“Sesungguhnya ummat dan risalah memerlukan ini memerlukan logam-logam asset, kekayaan yang tersebar, tetapi jauh sebelum itu ia lebih memerlukan pemimpin-pemimpin yang berfikir untuk bagaimana memanfaatkannya, jiwa besar yang akan memeliharanya, kekuatan keazaman untuk menguruskannya, ia memerlukan RIJAL !” [8]
Tidak cukup
hanya terus kondem dan kritik.
Tidak cukup
hanya terus mengulang-ulang apa yang pernah dilakukan oleh generasi sebelumnya
tanpa melakukan pembaikan.
Tidak cukup
hanya terus bekerja tanpa meneliti dan melakukan analisis.
Kita
perlukan penambahbaikan kerana uruf masyarakat berubah dengan berubahnya zaman,
begitu juga cara fikir dan perkembangan masyarakat berubah dengan berubahnya
zaman. Kalau para kader dakwah masih kekal dengan caranya yang lama, metod
taamulnya yang lama, cara kerjanya yang lama, maka kita barangkali berdepan
masalah dalam menjadikan gerakan dakwah terus kekal relevan di marhalah baru.
Inilah
coretan ringkas sekadar pendapat. Semoga Allah memberikan kekuatan untuk
mana-mana gerakan dakwah pun terus maju dan berpadu tenaga membaiki ummat.
[1] HR Bukhari 8/130, rahilah adalah
unta yang kuat dan cepat jalannya, yakni punya kemampuan yang tinggi
[2] HR Abu Dawud
[3]
As-Syura : 38
[4] Ar-Raisuni, Ahmad, Al-Ummah Hiyal
Aslu, Beirut, 2012
[5]
Al-Imran : 159
[6]
Muhammad Al-Ghazali, Fiqh Sirah
[7]
Lihat Al-Masar, Muhammad Ahmad
Ar-Rasyid, Darul Basyir Lissaqafah Wal Ulum ( 2004), m/s 108
[8] Al-Qaradawi, Yusuf, Min Ajli Sohwah
Rasyidah, Dar Syuruq (2009), m/s 147
0 comments:
Post a Comment