Thursday, August 28, 2014

Lelaki Dakwah Adalah Rijal Masjid



Para daie’ adalah orang yang sepatutnya sentiasa berusaha memelihara keterikatan hatinya dengan Allah. Sebelum keterikatannya dengan mad’unya, terlebih utama adalah untuk dia memastikan hatinya benar-benar terikat dengan Allah.

Sungguh canggung rasanya, daie’ yang menyibukkan dirinya dengan kerja dakwah kepada awam, dengan menyampaikan kuliah atau materi tarbiyah kepada anak buahnya, tetapi hatinya kering roh, keterikatan hatinya dengan Allah terumbang-ambing. Menunggu masa dilambung ombak tinggi, dipukul, dihempas, jatuh tiada bangun lagi.

Justeru, para daie’ perlu memberi perhatian terhadap wasail (jalan-jalan) yang sentiasa dapat menyampaikan dirinya kepada keterikatan hatinya dengan Allah.

Maka, di antara wasail itu, masjid adalah antara yang terpenting, juzuk penting daripada juzuk-juzuk kehidupan para daie’. Pastinya apabila berbicara tentang masjid, fokus lebih terjurus ke arah lelaki berbanding wanita.

Ia menjadi penting bukan kerana memenuhi keperluan dakwah semata-mata, tetapi kerana sebelum menjadi keperluan dakwah, ia telah terlebih dahulu menjadi keperluan diri kita sebagai mukmin, bekal penting di atas jalan pulang kita menuju akhirat.

Daie’ yang jauh dari masjid, sambilewa dan endah tidak endah dengan hubungannya dengan masjid, mudah sekali untuk dijangkiti penyakit-penyakit yang merosakkan kerja dakwahnya, juga tak jarang terjadi banyak masalah antara dirinya dengan masyarakat, konflik double standard yang akan nantinya dipersoalkan.

Banyak bercakap tentang Allah, tetapi jarang-jarang nampak di rumah Allah.



Para Pemakmur Masjid Itu Adalah Sebenarnya Mukmin

Bahawa yang memakmurkan masjid itu adalah mukmin. Sebagaimana firman Allah s.w.t. :

“Hanya sanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah itu adalah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat, tidak takut melainkan kepada Allah.” [At-Taubah : 18]

Di dalam surah lain, Allah menyebut tentang mendirikan solat di masjid selepas menyebut tentang suruhan berlaku adil.

“Katakanlah : Tuhanku menyuruh berlaku adil. Dan hadapkan muka kalian (kepada Allah) di setiap masjid dan beribadatlah kepada-Nya dengan mengikhlaskan amal kamu kepada-Nya semata-mata.”[Al-A’raf : 29]

Juga dalam ayat lain dari surah At-Taubah juga, Allah menyatakan bahawa masjid adalah tempat para lelaki yang mahu membersihkan dirinya :

“Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula lebih berhak untuk kamu berdiri di dalamnya. Di dalamnya terdapat orang-orang lelaki yang suka untuk membersihkan dirinya. Dan Allah mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka.” [At-Taubah : 108]

Di dalam hadis Nabi s.a.w., salah seorang dari 7 golongan yang dijanjikan naungan Allah di hari tidak ada naungan selain naungan-Nya adalah para pemuda yang terikat hatinya dengan masjid.

“Ada tujuh golongan yang akan mendapat naungan Allah s.w.t. pada hari tidak ada naungan selain naungan-Nya.

1) Pemimpin yang adil
2) Pemuda yang membesar dalam ibadah kepada Rabbnya
3) Seorang yang hatinya selalu terikat dengan masjid
4) Dua orang yang saling mencintai kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah juga
5) Seorang lelaki yang diajak zina oleh wanita yang kaya dan cantik tetapi ia menolaknya sambil berkata : Sesungguhnya aku takut kepada Allah.
6) Seorang yang bersedekah dengan menyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang telah diinfaqkan oleh tangan kirinya
7) Seorang yang berzikir kepada Allah di kala sendiri sehingga melelah air matanya”

 [HR Bukhari Muslim]

Pastinya suatu yang tidak luput dari ingatan kita bahawa antara perkara terpenting dilakukan oleh Nabi ketika dalam perjalanan hijrahnya menuju Madinah adalah pembinaan masjid. Masjid Quba’ dan juga Masjid Nabawi di Madinah.

Kata Syeikh Muhammad Al-Ghazali :

“Sesungguhnya kedudukan masjid dalam masyarakat Islam, menjadikannya sebagai sumber untuk taujih (bimbingan) ruhi dan maddi (kebendaan). Ia adalah ruang untuk ibadah, madrasah ilmu, nadwah mendidik adab.”

Katanya lagi : “Sesungguhnya masjid adalah simbol yang diberi perhatian besar oleh Islam, dipegang dengan seteguh pegangan. Ia menghubungkan antara hamba dengan Rabbnya sebuah ikatan yang sentiasa diperbaharui sepanjang masa, berulang-ulang dengan pergantian siang dan malam. Tidak ada nilaiya tamadun yang melupakan kepada Illah yang satu, mengabaikan hari akhirat, mencampurkan antara maaruf (kebenaran) dan kemungkaran.

Tamadun yang dibawa oleh Islam mengingatkan kita selama-lamanya dengan Allah dan pertemuan dengan-Nya, berpegang dengan maaruf, benci kepada mungkar dan berhenti pada sempadan Allah.” [Fiqh Sirah]

Maka, untuk orang yang bercita-cita besar terhadap dakwah, yang memberikan fokus kepada pembinaan fasa dakwahnya sehingga kepada pembinaan tamadun sebagaimana yang telah dilakukan oleh generasi awal, jauh dari masjid adalah jenayah besar terhadap dakwah.


Namun Kita Tidak Memandangnya Secara Juz’i

Kita mesti memahami persoalan ini secara menyeluruh. Bahawa melazimi ikatan hati kita dengan masjid bukanlah hanya semata-mata untuk beribadah dan mensolehkan diri kita semata-mata.

Orang yang telah merasakan semangat untuk menyumbang kepada Islam, tambah pula yang telah mengikat janji setia bersama deen Allah dunia dan akhirat, maka sepatutnya tidak berlaku pemisahan antara kehidupan masjid dengan kerja amar maaruf dan nahi mungkar.

Ramai orang yang datang ke masjid, akhirnya untuk kesolehan diri sendiri semata-mata. Solatnya baik, doanya lama, baca Al-Qurannya elok,  tetapi sayangnya dakwah pun tidak mampu tumpang pada dirinya, hatta solat yang merupakan amal akhiratnya !

Solatnya baik, tetapi akhlaknya tidak baik.

Doanya lama, tetapi cara fikirnya dan perancangan kerjanya untuk Islam simplistik.

Baca Al-Qurannya elok, tetapi kata-kata dari mulutnya dan amal dirinya selalu membuat orang terluka.

Sepatutnya, kehidupan masjid menjadi bekal kekuatan untuk kita lebih giat melaksanakan dakwah, lebih kuat himmah kita untuk melibatkan diri dalam kerja amar maaruf nahi mungkar, lebih gigih dalam memperbaiki akhlak dan peribadi kita.

Begitulah sepatutnya solat dan kehidupan masjid berfungsi dalam diri kita. Bermula dengan mencegah mungkar dari dalam diri kita sehinggalah ke dalam sebuah masyarakat yang lebih besar.

Maka, akhirnya yang kita sepatutnya sedar adalah kehidupan masjid tidak sepatutnya terasing dari projek islah diri dan masyarakat. Orang yang rajin ke masjid, tetapi menjauhkan dirinya dari cita-cita dakwah, dari cita-cita islah, barangkali ia telah tertipu dengan amalnya sendiri.


Disiplin Dalam Amal – Jangan Beralasan

Para rijaluddakwah bukanlah lilin yang membakar dirinya. Sibuk menerangi orang lain sehingga tidak sedar bekalan untuk dirinya semakin surut, kering dan kian menuju kepada kebinasaan.

Tidak demikian sepatutnya.

Rijaluddakwah adalah orang yang memerhatikan permasalahan dirinya dahulu, memberi fokus kepada pengislahan dirinya secara berdisiplin dan teratur, dalam masa yang sama, ia tidak melupakan bahagian masyarakat terhadap dirinya.

Berilah yang terbaik untuk diri sendiri. Jangan kita hanya disibukkan oleh dakwah kepada orang lain sehingga kita mengabaikan hak diri kita sendiri.

Berdisiplinlah di dalam beramal. Banyak beralasan hanya akan membentuk jiwa yang culas dan manja. Selamanya kerja dakwah kita tidak akan berkembang kepada fasa yang lebih baik sekiranya kita banyak beralasan terutamanya dalam beramal.

Letaklah kewajipan untuk diri kita, had minimum atau kadar kita perlu ke masjid setiap hari. Ia tidak susah. Apabila ia telah menjadi tabiat di dalam diri kita, kita bahkan mencintai amal itu sehingga meninggalkannya terasa satu kekeringan dan kekontangan di dalam diri kita.

Malu bagi seseorang yang dikurniakan nikmat anggota tubuh yang sempurna, dianugerah rezeki tak henti saban hari, namun usahanya sedikit sekali untuk mensyukuri apa yang telah diberikan oleh Allah kepada-Nya. Syeikh Fahd Al-Kanderi dalam sebuah rancangannya telah menemuramah seorang kawannya yang rajin ke masjid meskipun ia seorang yang cacat tangan dan kakinya.

Teramat susah untuk kawannya itu menaiki tangga masjid kerana kecacatan yang dialaminya. Sehingga kadangkala harus terpaksa merangkak perlahan di atas tangga dengan tangan dan kakinya. Namun, meski dalam kekurangan sedemikian, tidak ditinggalkannya solat jemaah di masjid walau sehari. Bahkan, dia sentiasa berusaha untuk berada di saf yang pertama.

Di dalam keadaan sedemikian, seorang yang cacat berusaha mencapai yang maksimum di dalam ibadahnya. Kita pula, di dalam keadaan yang baik dan sempurna penciptaan kita, sering beralasan dan selesa untuk berada di tahap minimum saja.

Tidak malukah kita di depan Allah?


Mengapa Penting Rijal Dakwah Adalah Rijal Masjid?

Saya mencatatkan secara ringkas beberapa kepentingan kenapa pentingnya seorang rijal dakwah adalah rijal masjid.

1) Masjid adalah tempat bimbingan rohani yang signifikan.

Di dalamnya tidak dipenuhi aktiviti keduniaan sebagaimana di rumah kita seperti menonton televisyen, main game. Ia adalah tempat yang sering dikunjung barakah dengan ramainya orang melakukan solat, membaca Al-Quran dan iktikaf. Dengan hal yang demikian, kita mendapatkan suasana yang kondusif untuk membina kekuatan iman dalam diri kita, untuk mencari bekal kekuatan untuk melaksanakan Islam.

2) Latihan kesungguhan untuk mujahadah an-nafs.

Menjadi rijal masjid melatih kita untuk selalu berada dalam keadaan harakah (bergerak), tidak rela duduk dalam kesentiasaan rehat. Ia memerlukan kita untuk berjalan, bergerak dan melangkah. Dengan berkurangnya waktu rehat kita yang banyak, maka kita memberikan lebih ruang untuk mujahadah an-nafs berlaku dengan lebih baik. Banyak rehat akan selalu menggembirakan syahwat.

Bila syahwat selalu dipenuhi, maka kemungkaran akan galak menguasai diri.

Tetapi, bila syahwat diingkari, maka kemungkaran akan payah menjangkiti.

Sebelum dapat memenangi jihad amar maaruf nahi mungkar, seorang daie’ harus dapat menang jihad ke atas dirinya dahulu.

3) Latih diri agar menjadi daie’ yang tidak ekslusif

Para daie’ adalah orang yang mudah ditemui oleh masyarakat. Ia tidak ekslusif untuk tempat-tempat tertentu, tempat mahal, atas pentas semata-mata, apalagi di kaca televisyen atau radio sahaja, tetapi ia mudah ditemui tambah lagi di masjid. Nabi s.a.w., para sahabat besar seperti Abu Bakar as-siddiq r.a., Umar al-khattab r.a. mudah ditemui oleh rakyat. Umar bahkan pernah tidur di masjid, di bawah pokok, tanpa pengawal, tanpa penjaga di sisinya. Mudah sekali untuk rakyat datang bertemunya, tanpa lapis pengawal, tanpa lapis protokol.

Dakwah tidak sepatutnya mengekslusifkan seorang daie’ atau para rijalnya. Dakwah ini milik Allah, bukan milik kita. Nabi s.a.w. bahkan dilayan teruk kerana kerja dakwah, ke Thaif tidak bersambut, bahkan dilontar dengan batu berdarah-darah. Di Makkah apalagi teruk seksaan dan penderitaan yang dialami. Dakwah yang hanya mahu mendapat tepukan orang, mendapat perhatian orang, dipuji puja, selalu dilayan baik, selalu diberikan kedudukan-kedudukan hebat dalam majlis, diangkat-angkat di majlis, barangkali adalah bermasalah.

Maka, sebab itu, menjadi rijal masjid sepatutnya melatih diri menundukkan ego kita. Bahawa kita adalah sama saja dengan orang lain yang pergi ke masjid. Berada di dalam saf yang sama, berdiri dengan gerakan solat yang sama, menyembah Allah yang sama, jauh dari sebarang keekslusifan. 

4) Jalan menghubungkan kita dengan masyarakat, analisis realiti masyarakat

Di masjid, kita mendapatkan kenikmatan berhubung secara informal dengan masyarakat (kecuali dalam ceramah atau kuliah rasmi). Di situ, kita dapat mengenalpasti sebahagian cara fikir serta keadaan masyarakat. Ini adalah penting bagi seorang daie’ kerana dari sini, ia membantunya menganalisis fiqh waqi’ (fiqh realiti) dengan baik.

Mengenal realiti adalah kefahaman penting yang perlu dimiliki oleh para daie’ supaya dia menerapkan pemahaman yang benar dengan kaedah dakwah yang benar pula terhadap masyarakatnya.


Penutup : Tanggungjawab Ini Akhirnya Kerana Allah, Bukan Kerana Mutabaah Amal

Sebelum kita mahu memperbaiki komitmen orang lain terhadap Allah, terlebih utama adalah untuk kita membaiki komitmen diri kita sendiri dengan Allah.

Kita melazimi diri dengan masjid bukan kerana mahu dipuji puja apalagi dibanggakan. Apalah yang mahu dibanggakan dengan amal kita yang masih kurang, dosa yang banyak, kerja dakwah yang sedikit.

Laksanakan kerana menyedari bahawa ini adalah tanggungjawab kita terhadap diri kita sendiri kerana Allah s.w.t., bukan kerana manusia, bukan kerana jemaah, bukan kerana mutabaah amal, bukan kerana ada janji program baru bertemu di masjid, bukan kerana semata-mata bernikah atau ada kematian, bukan juga atas tujuan-tujuan lain.

Kalau kita merasakan hadir ke masjid itu barangkali suatu yang kecil, ingatlah bahawa tamadun Islam suatu ketika dulu dibangunkan dengan pembinaan masjid, dengan pemakmuran di dalamnya. 

0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP