Sunday, July 20, 2014

Virus Nifaq Dalam Barisan Dakwah



Selalu yang dipesan oleh Rasul s.a.w. itu melalui ciri nifaq atau munafiq ada tiga. Apabila berjanji, memungkiri, apabila diberi kepercayaan dia mengkhianati, apabila bercakap ia berdusta.

Sifat yang dipesan bukan untuk kita carinya pada susuk tubuh orang lain, tetapi lebih dipesan agar kita berhati-hati dengan diri kita sendiri daripada terjebak dengan sikap sedemikian. Kalau musyrik itu sudah teruk, bahkan menjadi munafiq jauh lebih teruk. Lantaran itu, Allah menjanjikan neraka terbawah, terpanas untuk orang munafiq.

Luarnya Islam, dalamnya terisi kotoran kekufuran. Terzahir seakan-akan orang terdekat dengan orang mukmin, tetapi hatinya ternyata jauh sekali daripada mempunyai ikatan bersama mereka.

Begitulah ancaman yang terpaksa dihadapi oleh baginda s.a.w. pasca pembentukan daulah di Madinah. Ia ternyata sebuah ujian yang berat, jauh lebih berat daripada apa yang dihadapi ketika mereka di Makkah.




Memahami Perbezaan Cabaran Makkah Dan Cabaran Madinah

Ujian dakwah di Makkah ternyata tidaklah juga sesenang mana. Ia bahkan harus menanggung kesedihan dan kelukaan yang sangat dalam. Diseksa, ditindas, dipulaukan, disisihkan oleh masyarakat sendiri, ada yang dibunuh, dihalang dari beribadah.

Meski dakwah berlangsung dalam keadaan tidak seselesa mana ketika itu, namun ia memberi kebaikan dari sudut terzahir secara jelas siapa mukmin siapa yang kafir. Siapa yang benar-benar mahu mendokong kebenaran dan siapa pula yang hatinya berpenyakit, ego terhadap kebenaran dan memilih untuk terus berdiri di belakang kebatilan. Ada garis pemisah yang jelas di situ antara yang muslim dengan yang musyrik.

Itu suatu yang mungkin sangat berbeza dengan apa yang dihadapi oleh muslim pada fatrah dakwah Madinah.

Mungkin pada awalnya, sebagaimana disebutkan oleh Dr Munir Muhammad Ghadban dalam bukunya Manhaj Haraki Lissirah An-nabawiyyah, ketikamana Nabi s.a.w. mula-mula tiba di Madinah dan melakukan usaha penyatuan masyarakat seterusnya sehinggalah kepada proses pembentukan sebuah negara, belumlah lagi timbul secara jelas bibit-bibit nifaq pada ketika itu.

Yang ada ketika itu hanyalah di kalangan beberapa orang Yahudi yang berusaha masuk menjadi pengintip di kalangan muslim atas sebab ingin memusnahkan barisan muslim dari dalam.

Mereka itu sebagaimana firman Allah s.w.t :

“Segolongan (lain) dari Ahli Kitab berkata (kepada sesamanya) : Perlihatkanlah (seolah-olah) kamu beriman kepada apa yang diturunkan kepada orang-orang beriman (sahabat-sahabat Rasul) pada permulaan siang dan ingkarilah ia pada akhirnya, supaya mereka (orang-orang mukmin) kembali (kepada kekafiran).” [Al-Imran : 72]

Ciri-ciri munafiq ini menjadi dominan pasca peperangan Badar, ketikamana muslim telah menang ke atas kekufuran. Peperangan pertama buat muslim yang dikenali juga sebagai Al-Furqan, yang menjadi pembeda antara al-haq dan al-batil, yang menjadi penentu hidup mati dakwah, telah dimenangkan mereka oleh Allah s.w.t. atas musyrikin Makkah.

Ini menyebabkan haibah (kehebatan) muslimin itu seakan-akan tersebar dan merisaukan orang-orang musyrikin di Madinah yang turut sama menentang Nabi s.a.w. Dengan kemenangan itu, mereka merasakan bahawa mereka tidak akan berjaya jika mereka menunjukkan permusuhan secara jelas terhadap baginda s.a.w. Orang seperti Abdullah bin Ubai terutamanya, yang terkenal sebagai kepala munafiq, mempunyai kegilaan terhadap posisi sebagai ketua Madinah, menjadi lebih licik dengan menyusup masuk dalam barisan kaum muslimin dan berlakon sebagai muslim.

Status mereka yang dahulu asalnya adalah musyrik kini bertukar menjadi status seorang munafiq, yang jauh lebih bahaya dan lebih merisaukan.

Cabaran kufur tidak lagi dihadapi secara terang-terangan sebagaimana yang mereka hadapi di Makkah, tetapi cabaran itu sekarang terjelma dalam bentuk yang sangat sulit dibuktikan kerana ia tumbuh dari barisan muslim yang sama juga. Susuk Abu Jahal wujud, tapi dalam rupa bentuknya sebagai seorang yang menyusup dalam kalangan muslimin.

Fatrah Madinah kini menjadi lebih sulit dan sukar kerana telah bercampur aduk muslim tulen dengan muslim yang menyamar. Ia juga tidak mustahil berlaku dalam saf dakwah. Antara kader yang tulen keinginan dan kesungguhannya untuk dakwah dengan kader yang menyusup masuk atas kepentingan dunia tertentu seperti merebut kedudukan dalam jemaah dakwah atau ingin dikenali atau kerana ikut-ikutan semata-mata.


Ciri Munafiq Yang Kita Perlu berhati-hati

Di dalam sebuah tazkirah Subuh di Masjid Yarmouk, seorang pensyarah di Universiti Yarmouk, Dr ‘Esh Lababneh menceritakan, bahawa yang termasuk dalam golongan munafiq ini bukanlah dari kalangan mereka yang bodoh dan tidak cerdik. Bahkan, mereka itu semisal juga para musyrikin di Makkah yang terdiri daripada kalangan cerdik pandai, tetapi hatinya tidak jujur terhadap keinginan kepada kebenaran Islam.

Apabila berjanji, dia memungkiri.

Apabila diberi kepercayaan, dia mengkhianati.

Apabila bercakap, ia berdusta.

3 ciri utama munafiq disebut oleh Nabi s.a.w. Cuba diukur diri kita melalui skala sikap ini, apakah pada diri kita punya sikap semisal ini?

Kita pergi kepada contoh yang tidak begitu jauh dengan diri kita, iaitu janji masa kita dengan orang lain. Sepatutnya tarbiyah melalui gerakan dakwah mendidik diri kita bahawa masa mempunyai hubungan erat dengan iman. Siapa yang tidak menjaga masanya, maka imannya sebenarnya bermasalah.

Begitu juga orang yang banyak kali berjanji bertemu pada masa sekian-sekian dengan orang tertentu, tetapi selalu memungkirinya, apakah wujud rasa bersalah dalam diri kita atau kita tidak merasakan itu satu kesalahan ataupun kita rasakan itu bukanlah apa sangat pun? Seperti janji bertemu melalui waktu usrah pada waktu sekian-sekian, ataupun janji mesyuarat pada waktu tertentu. Terjagakah janji kita pada sudut sekecil masa itu?

Kemudian, dalam gerak kerja dakwah secara organisasi. Kita tidak dapat tidak, akan berdepan dengan cabaran hubungan sesama kader dakwah di dalam satu organisasi. Cabaran yang mungkin berakar dari perbezaan cara fikir dan latar belakang tarbiyah yang berbeza. Kadangkala, cabaran hubungan itu sehingga membuatkan kita merasa terlalu tidak senang atau tidak selesa dengan seseorang di dalam gerakan dakwah yang kita ikuti.

Terlampau meluap rasa benci boleh mengheret kita masuk ke dalam kancah berbohong dan berdusta terhadap orang lain dan atas nama orang lain.

Sebab itu, cintalah pada kadar yang sederhana dan benci juga pada kadar yang sederhana. Berlebihan pada keduanya adalah bahaya.

Jangan sampai kita berdusta atas nama seorang murabbi misalannya untuk justifikasi dakwaan kita terhadap kesalahan seorang kader lain. Jangan sampai juga kita berdusta atas nama dakwah demi menyembunyikan kesilapan-kesilapan yang kita pernah lakukan dalam organisasi.


Ciri Lain

Kerana orang munafiq di Madinah itu dikenali dengan kecerdikan mereka, maka tidak sedikit yang terpengaruh dengan mereka.

Mereka bukanlah orang-orang terpencil dalam masyarakat yang tidak didengari kata-kata mereka, bukan juga sebilangan kecil yang tidak dipedulikan, bahkan mereka ternama dan dikenali orang kepetahan percakapan mereka, kehebatan bicara mereka.

Demikianlah Allah menyatakan di dalam surah Al-Munafiqun :

“Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka.” [Al-Munafiqun : 4]

Sehingga dengan hebatnya pengaruh mereka itu, Abdullah bin Ubai pernah membawa keluar satu pertiga daripada barisan tentera muslim yang keluar untuk jihad di medan Uhud. Satu pertiga daripada 1000, bukanlah satu jumlah yang kecil. Ia jumlah yang mempengaruhi sekurang-kurangnya detikan perasaan pada muslim lain juga.

Disebut oleh Dr Munir Ghadban, Nabi s.a.w. memang berhajat kepada bilangan yang ramai untuk menentang musyrikin yang 3 kali ganda lebih ramai dari Badar dahulu, namun keperluan Nabi kepada orang yang berpegang kepada prinsip jauh lebih besar.

Jawapan Nabi ketika itu, “Kita tidak akan menang ke atas orang syirik dengan (bantuan) orang yang kufur juga.” [Tobaqot Kubra Ibn Saad]

Mereka juga orang-orang munafiq, adalah antara yang bersikap keras dan kasar terhadap Nabi s.a.w. sebagai pemimpin jamaah muslim pada ketika itu. Dicatat oleh Ibn Ishak melalui peristiwa Perang Bani Qainuqa’ bahawa Abdullah bin Ubai ketika itu pergi kepada Nabi s.a.w. dan meminta Nabi berlaku baik kepada mereka kerana mereka itu dianggap sebagai wali atau sekutunya. Nabi bahkan tidak bersetuju dengannya setelah apa yang dilakukan oleh Yahudi Bani Qainuqa’ melalui perjanjian bersama Nabi s.a.w. yang mereka sendiri langgar.

Namun, Abdullah bin Ubai terus memaksa Nabi sehingga Nabi terpaksa bertegas dan berubah riak wajah Nabi. Bahkan, ia berlaku kasar dengan meletakkan tangannya dalam kantung perisai Nabi s.a.w. sehingga baginda minta ia melepaskannya, dia tetap tidak melepaskannya.  

Sehinggalah akhirnya Nabi berkata kepada dia, “Mereka itu untukmu !” Dengan syarat mereka itu keluar dari Madinah.


Faktor Timbulnya Ciri Nifaq Dalam Barisan Dakwah

Ada beberapa faktor yang boleh menjadi antara sebab timbulnya ciri nifaq dalam barisan dakwah, antaranya :

1) Bilangan kader telah mula bertambah menjadi sangat ramai

Fatrah Madinah menyaksikan orang mula masuk Islam dengan lebih ramai bahkan lebih cepat dari biasa. Barangkali disebabkan oleh kekuatan Islam di Madinah ketika itu dan lemahnya kuasa kufur pada ketika itu, maka ramailah yang memilih menyertai Islam.

Tidak dinafikan, di kalangan ramai ini, memang terdapat yang benar-benar ikhlas dan jujur terhadap kebenaran.

Namun, dengan jumlah yang ramai ini juga, kita terdorong mula merasai memiliki satu ketombokan kekuatan yang besar. Sesetengah pula akan merasa gah dan hebat.

Tetapi kita jangan terkeliru antara kekuatan peribadi dengan keramaian bilangan.

Kembali meneliti perang Uhud, sebagaimana para munafiq telah keluar meninggalkan barisan muslim sehingga satu pertiga besar jumlah mereka dan itu sedikitpun tidak merisaukan Nabi s.a.w., maka kita harus kembali kepada pertanyaan, dengan bilangan yang telah ramai, apakah masing-masing mempunyai kekuatan kualiti yang diharapkan oleh Islam atau ada di dalam jemaah dakwah hanya untuk meramaikan bilangan semata-mata?

Apakah dengan ini, bilangan ramai menjadi satu kesalahan? Tidak. Sudah tentu tidak.

Tetapi memberi fokus kepada pembentukan dan peningkatan kualiti yang sedia ada adalah lebih utama dari hanya semata-mata mengumpulkan bilangan.


2) Tidak melalui proses tarbiyah atau keIslaman yang baik

Dengan jumlah yang masuk Islam secara cepat dan ramai sekaligus, maka penerimaan terhadap proses tarbiyah pastilah menjadi lebih sukar, sukar untuk seteliti ketika di Makkah. Di Makkah saja, penumpuan terhadap iman sudah mengambil tempoh 13 tahun. Berbeza sekali di Madinah, yang tempoh dakwahnya hanyalah sebatas 10 tahun ditambah pula dengan pensyariatan jihad, urusan berkaitan kepimpinan negara dan hubungan antara masyarakat.

Siapa yang masuk Islam hanya kerana ikut-ikutan, dia paling mudah akan keluar juga kerana sikap ikut-ikutan itu.

Begitu jugalah, siapa yang masuk ke dalam barisan dakwah hanya kerana ikut-ikutan, maka dia akan mudah sekali untuk meninggalkannya kerana dia sendiri tidak mempunyai sebab kukuh untuk dirinya sendiri yang dapat meyakinkan keberadaannya dalam saf dakwah.

Penting untuk diperhatikan aspek ketelitian proses tarbiyah kerana inilah yang akan melahirkan kader yang benar-benar faham tentang tanggungjawab dirinya dan komitmennya terhadap gerak kerja Islam. Kegelinciran dalam proses tarbiyah akan menyebabkan lahirnya infilat (kelonggaran) dalam banyak perkara.

Longgar dalam komitmen ibadah.
Longgar dalam menguruskan hubungan sesama manusia.
Longgar dalam kerja-kerja dakwah.
Seterusnya longgar aspek kebersamaan dengan  jamaah muslim.


3) Penyakit hati

Ada orang-orang yang menyertai gerabak dakwah kerana memiliki tujuan-tujuan dunia atau kepentingan peribadi yang tak terkongsikan dengan kepentingan jemaah apalagi kepentingan Islam.

Demikian sebahagian golongan yang dinyatakan oleh Allah s.w.t. :

“(Ingatlah) ketika orang-orang munafiq dan orang-orang yang mempunyai penyakit di dalam hati mereka (berkata) : Mereka itu (orang-orang mukmin) ditipu oleh agamanya. Barangsiapa bertawakkal kepada Allah, maka sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” [Al-Anfal : 49]

Juga selain terjebak dengan keinginan dunia, penyakit hati lain juga adalah merasa hasad terhadap kelebihan kader lain sehingga tidak senang duduk melihatnya dan sentiasa berusaha mencari salahnya. Kadangkala sehingga membawa kepada menjatuhkan kader lain melalui pembohongan atau cerita yang diada-adakan, atau kesalahan kecil yang dibesar-besarkan berbanding kebaikan yang banyak tetapi tidak dimanfaatkan.


Penutup : Memperbaiki Diri, Menjadi Mukmin Asli

Menjauhi sifat munafiq adalah dengan kembali menjadi mukmin yang asli. Sebelum kita bergelar kader dakwah, kita adalah muslim mukmin, kita adalah hamba Allah, yang mana komitmennya kepada Allah mendahului komitmennya kepada jamaah.

Kalau kita tidak dapat memperbaiki erti komitmen kita kepada Allah melalui sikap dan keperibadian kita, maka kita jangan harap berada dalam jemaah akan dapat menutup kebocoran dalam sikap dan keperibadian kita itu.

Berada dalam jamaah tidak sekali-kali memuliakan kita apalagi bila kita melakukan kesalahan. Jamaah hanyalah wasilah (jalan), bukan ghayah (matlamat).

Berhati-hati dengan ciri nifaq dalam barisan dakwah kerana ia akhirnya boleh menyebabkan berlakunya perpecahan dalam saf gerak kerja dakwah dan menyebabkan barisan dakwah menjadi lemah. Mulailah dengan melihat dan memuhasabah diri kita masing-masing, sebagai para kader yang berada dalam gerak kerja dakwah, apakah anasir-anasir nifaq telah menjangkiti kita?

Kalau ya, kita memerlukan rawatan segera yang tak bisa ditangguhkan.

Berhati-hati juga dengan memelihara aspek kerahsiaan dan ketelitian proses tarbiyah di peringkat kepimpinan sehinggalah ke akar umbi agar anasir nifaq tak terserap menjadi kepimpinan dakwah yang akhirnya akan menyebabkan perancangan dakwah menjadi kucar-kacir dan kader baru tidak lagi mempunyai rasa keterikatan dengan kepimpinan dakwah kerana banyak masalah asas pada peribadi dan akhlak yang tidak selesai. 

0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP