Friday, December 12, 2008

Kelalaian (ghaflah)

By : afra_penang91@yahoo.com



Pandang ke kiri nampak kereta besar, pandang ke kanan nampak rumah mewah, pandang ke bawah nampak selipar mahal......



Inilah dunia hari ini. Dikelilingi berbagai-bagai kemewahan dan kesenangan. Minta saja pasti dapat. Dengan wang, semua dapat dimiliki. Sehinggakan kasih sayang yang sangat tinggi nilainya itupun sanggup digadaikan oleh makhluk bernama manusia semata-mata kerana unsur materialisme yang menyelimuti tubuhnya. Saat unsur kebendaan bertapak di jiwa, manusia semakin menjauh dari Rabb. Kenikmatan memiliki Allah sebagai Rabb sudah tidak lagi dirasai. Keseronokan beramal dengan Islam juga sudah tidak tampak lagi pada umat manusia abad ini. Lantaran kepekatan karat jahiliyah yang kuat melekat di hati dek dikelilingi oleh kemewahan menyebabkan umat berada dalam kelalaian (ghaflah). Hati sentiasa diselaputi oleh kesenangan mengakibatkan malas dan takut untuk menempuh dan mencuba kehidupan yang susah dan penuh mehnah. Kadang-kadang kita cuma dilanda masalah yang sangat kecil, tetapi kerana tidak pernah membiasakan diri dengan kesusahan dalam kehidupan, maka kita pun terasa begitu resah, susah hati, cepat tekanan, dan mudah berputus asa.


Wahai saudara,



Umat hari ini dilanda penyakit yang serius. Penyakit yang sangat berbahaya dan boleh membawa kepada kematian hati. Penyakit yang pastinya akan menggelapkan masa depan akhirat kita malahan mengusung kita ke neraka. Apabila bertapaknya penyakit ini dalam suatu kaum itu, maka akan hancur punahlah kaum itu dan lumpuhlah kondisi hidup mereka. Ketahuilah bahawa penyakit itu adalah penyakit ghaflah (kelalaian). Inilah penyakit yang lahir akibat kesenangan dan kemewahan yang dikecapi dalam kehidupan.



Sentiasa dalam kesenangan akan mematikan jiddiyah (kesungguhan) , melemahkan iradah (kehendak), dan merendahkan himmah (wawasan) kita. Apabila kekuatan hati menjadi lemah, maka kita hilang keinginan dan daya untuk meneruskan kehidupan ini dalam ketaatan dan kesetiaan kepada Rabb Maha Agung. Saat terjadinya keadaan sebegini, akan mengakibatkan hilang kelazatan dalam beribadah, kemanisan dalam berukhwah, dan kenikmatan dalam membuat amal Islam. Fokus dan tumpuannya hanya untuk dunia ini, baginya akhirat seolah-olah tidak ada apa-apa. Lantaran itulah, kita memerhatikan majoriti manusia pada hari ini begitu bersungguh-sungguh dalam urusan keduniaan sedangkan urusan akhirat diabaikan dan dibuat sambil lewa. Hati telah dilalaikan daripada mengingati Allah s.w.t. lantaran urusan dunia yang kuat membajai di hati mengakibatkan dia lupa terhadap siapa dirinya dan atas tujuan apa penciptaan dirinya di muka bumi ini.Allah telah berfirman dalam surah Al-Kahfi, ayat 28 yang bermaksud:

“ Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka kerana mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batasan.”




Kita perlu segera sedar dan bangkit agar tidak diserang oleh virus lalai ini. Kata seorang ulama':



" Penyebab-penyebab utama yang dapat menghantarkan sesuatu bangsa ke jinjang

keluhuran, kejayaan, kemuliaan dan kemajuan itu yang terpenting ialah timbulnya sifat

kewaspadaan. Kewaspadaan ini timbul daripada kesedaran yang tinggi dari tiap-tiap

warga bangsa itu"



Kebaikan tidak akan dapat dilaksanakan sesempurna mungkin jika kita tidak mengenal keburukan. Begitu jugalah dengan fenomena ghaflah(kelalaian) ini tidak akan dapat dirawat sekiranya tidak melalui proses yang benar. Penyakit ini sebenarnya memberi kesan terhadap diri :

1) Tidak memikirkan keadaan hati sama ada hidup, sakit atau mati
2) Tidak waspada dengan perangkap-perangkap syaitan
3) Tidak mengetahui jalan yang dilalui sama ada benar atau tidak
4) Menjadikan dunia sebagai tujuan hidup
5) Menghabiskan umur dengan perkara-perkara yang tidak menguntungkan
6) Mengabaikan syara’
7) Tidak peduli rancangan musuh terhadap mereka

Kata Abu Hasan Az-Ziyad
“ Demi Allah, saya tidak peduli dengan bid’ah dan kemungkaran tetapi paling saya risau apabila hati selesa dengan kemungkaran”

Oleh sebab itu, fikirkanlah....
Cegahlah penyakit ini daripada diri anda....
Jiwa yang sudah selesa dengan kemungkaran dan dosa sukar untuk diubah....
Dosa dan kemungkaran hanya akan menjemput kita untuk diseksa dalam kamar azab Allah....




0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP