Menghikmahkan Bahasa Lidah
Bagaimana menghikmah bahasa lidah? ~ Picture by http://zinoi.deviantart.com/ |
Cakap
dengan buat adalah dua perkara berbeza.
“Mad
jangan merokok. Ayah nampak Mad merokok je, siaplah Mad.”
Pada hari
yang lain pula, “Ayah, hari tu ayah tak bagi Mad merokok. Kenapa ayah
pula yang merokok?”
“Ah,
kau diamla. Kau tu budak lagi. Apa kau tahu? Aku orang tua. Lain.”
Nampaknya
si ayah memiliki dua karakter berbeza dalam diri.
Bahasa ‘lidah’ dan bahasa ‘badan’ yang tidak
senada.
Si anak
sudah mula keliru dalam menentukan nilai.
‘Baik ke
buruk sebenarnya rokok ni?’ Dan ia akan lebih cenderung kepada bahasa badan biasanya, kerana itu
lebih dekat dan jelas di matanya berbanding bahasa lidah yang mudah sekali
dilupakan.
HIKMAH
BAHASA LIDAH ADA PADA BAHASA BADAN
Manusia
lebih mudah mencontohi apa yang ada di depan matanya. Nampak secara ‘live’,
bukan yang dibuat-buat mahupun yang hanya setakat kencang dan lebat di mulut
sahaja.
Sebab itu,
dalam menghikmahkan bahasa lidah, maka bahasa badan sangatlah memainkan peranan
penting.
Kalau
bahasa lidah biasanya one-way process, tetapi bahasa badan pula banyak memberi
impak pada two-way process di mana orang yang melihat apa yang kita buat, akan
terpengaruh dengan tindakan kita itu.
Two-way
process ini telah lama ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. Baginda tidak banyak
menuturkan kata melainkan apa yang dituturkan itu ada hikmahnya.
Kenapa
tutur kata Nabi dikumpulkan sehingga dibukukan oleh Imam Bukhari dan imam-imam
muhaddis lain? Hebat sangatkah tutur kata Nabi itu sehingga dikumpulkan dengan
sebegitu sekali?
Oh, sudah
tentulah. Kerana pada bahasa lidah Nabi itu, telah terserap hikmah bahasa
badannya.
Ia tidak
membuktikan amal dengan katanya. Tetapi ia membuktikan katanya dengan amalnya.
KISAH
SEORANG TUK GURU DAN KULIAH ‘SABAR’
Ada sebuah
kisah yang seringkali dikongsikan oleh guru saya.
Kisah
seorang tuk guru lepasan Pondok di Kelantan dengan pengajiannya yang bertajuk ‘Sabar’.
Al-kisah
maka berlangsunglah pengajian tuk guru itu dengan anak-anak muridnya.
“Sabo
itu bla bla bla…. Kita mesti ada sabo…. Sabo ni terbahagi kepada sekian sekian…buke
sene nak sabo…. Sabar itu bla bla bla, sabar ini bla bla bla…” sehinggalah tamat kuliah sabarnya.
Ketika
turun dari surau untuk pulang ke rumah, tuk guru itu pun mencari seliparnya.
Dicari,
cari, tidak jumpa jumpa juga. Akhirnya, …
“Nate
mano ambil selipor ambo ni.”
“Sabar,
tuk guru, sabar. Tuk guru baru je ajar tajuk ‘Sabar’ tadi kan.”
“Tulah
aku kata, buke sene nak sabo ni !”
Situ juga
yang diambil tuk guru itu. Dari banyak-banyak bahasa lidah yang dituturkannya
dalam kuliahnya, di situ juga yang dipilihnya untuk di’senada’kan dengan bahasa
badannya.
Rosaklah
hikmah bahasa lidah disebabkan bahasa badan.
PERIBADI
KITA, MENENTUKAN SIAPA DIRI KITA
Orang tidak
tentukan peribadi kita berdasarkan percakapan kita semata-mata.
Kita boleh
memperdaya manusia dengan tutur kata kita, tetapi tidak sekali-kali peribadi
kita.
Apa yang
terzahir dari diri kita, itulah sebenarnya peribadi kita.
Kalau kita
ni jenis pengotor, pengotor jugalah cara menguruskan diri itu.
Kalau kita ni jenis orang yang berdisiplin dan berjadual, apa-apa yang kita buatpun mesti nak kena strict dengan jadual.
Kalau kita ni jenis orang yang berdisiplin dan berjadual, apa-apa yang kita buatpun mesti nak kena strict dengan jadual.
Kalau kita
ni jenis orang tak peduli, apa-apa hal yang berlaku pada masyarakat sekitar
kita pun, kita buat endah tak endah saja.
Kerana
itulah bahasa badan kita.
Ada orang
boleh cakap dan syarah panjang lebarnya tentang apakah itu Islam, kenapa perlu
kepada Islam, tetapi dalam peribadinya jauh sekali dari apa yang dituturkannya
itu.
Ada orang
biasa-biasa saja kita lihat dirinya. Tak adalah pandai cakap sangat pun.
Tetapi, amalnya jauh lebih benar dari orang yang pandai bercakap itu.
KENAPA
KAMU CAKAP APA YANG KAMU TIDAK BUAT?
Kita selalu
baca surah as-Soff ayat 2 yang bermaksud :
“Wahai
orang-orang yang beriman, kenapa kamu bercakap apa yang kamu tidak lakukan?”
Dan Allah
sambung lagi dalam ayat yang ke-3 dengan amaran tentang murka-Nya :
“Amat
besar kebencian di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu
lakukan.”
Maka, tidak padanlah kalau hikmah hanya ketika
bertutur kata, tetapi tidak hikmah melenggokkan kata dalam amal kita.
Bukan
mengundang murka Allah yang seketika, tetapi kekal berzaman menanggung seksa di
neraka.
Tidak ada
salahnya untuk kita bercakap, tambah-tambah yang berkaitan dengan hal kebenaran
dan hidayah Allah. Bahkan, sangat digalakkan. Biar bertambah hari, bertambah
ramai yang tertarik hatinya untuk mendalami Islam ini.
Dalam satu
hadis Nabi s.a.w. yang mafhumnya :
“Barangsiapa
yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah bercakap perkara yang
baik atau diam saja.” [HR Bukhari Muslim]
Tetapi, ia
tidak cukup berhenti setakat membiaskan kata pada tutur kata saja.
Biarlah terbias juga kata itu pada peribadi kita.
Biarlah terbias juga kata itu pada peribadi kita.
Biar orang
melihat Islam itu dari sudut pandang yang ‘live’.
PENUTUP
: RASULULLAH ADALAH MISAL AMALI (CONTOH LIVE)
Dalam hal
ini, Rasulullah s.a.w. adalah contoh yang terbaik.
Pada
menghikmahkan bahasa lidahnya, Rasul s.a.w. telah membuktikannya pada peribadi mulianya
yang disanjung oleh kawan mahupun lawan.
Kita, di
manakah?
Bahasa
lidah bergerak lebih laju dari bahasa badan atau bagaimana?
Banyak
bercakap, sedikit amal kebaikannya, tidak akan membuahkan apa-apa kesan baik
kepada diri kita mahupun orang di sekeliling kita.
Banyak
bercakap, hodoh pula peribadinya, pun hanya akan menambah rosak imej Islam.
Perbaikilah
peribadi biar selari dengan apa kita tuturkan.
Pada bahasa
badan, hikmahkanlah bahasa lidah !
3 comments:
Akhlak lebih memberi kesan drpd percakapan..
benar sekali...
pak cik Rosdi selalu cakap term ini "Fasih dalam diam"..
plz tlg
Post a Comment