Wednesday, November 25, 2009

Akan Ku Tambah Jika Kau Syukur


Syukur... syukur... syukur 
Ya Allah
Syukur...alhamdulillah...

Ucaplah alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah




Teringat kepada sebuah nasyid yang pernah didendangkan oleh kumpulan nasyid terkenal tanah air, Raihan yang bertajuk "SYUKUR". Meskipun ringkas tajuknya, tapi lirik yang disampaikan penuh bermakna dan sesuai dengan praktikal yang Rasulullah anjurkan kepada kita.


Pada post kali ini, saya nak mengajak para pembaca untuk kita merenung-renung sebentar nikmat-nikmat yang berada di sekeliling kita. Cuba kita kira satu demi satu.
Nikmat mata, hidung, badan, bulu mata, nikmat berfikir, nikmat makan, minum ..... nikmat sihat...
Mampukah kita mengira semua nikmat yang berada di sekeliling kita?
Sudah tentu tidak akan termampu...
Bahkan nak menulis dan mencatat semua nikmat Allah di atas kertas pun tetap tidak akan termampu, bahkan bukan saja tidak termampu malahan walau semua lautan di dunia ini habis digunakan sebagai dakwat menulis nikmat Allah satu demi satu, tetap ada berjuta lagi nikmat-nikmat Allah yang belum tertulis.
Allah telah rakamkan hal ini dalam Al-Quran dalam surah an-Nahl ayat 18 yang bermaksud:


"18. dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
Juga dalam surah Al-Kahfi ayat 109 yang bermaksud:
 
" 109. Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)".
Begitu banyak nikmat Allah hingga tidak terhitung oleh manusia.
Justeru Allah tidak meminta kita untuk menghitung nikmat yang telah dikurniakan-Nya, bahkan Dia minta supaya kita mensyukuri segala nikmat yang telah Dia beri kepada kita.
 
Kenapa perlu bersyukur?
Kerana nikmat itu datang daripada Allah. Jikalau kita menerima sesuatu yang menyenangkan dan memudahkan urusan kita, sudah pasti kita akan berterima kasih kepada orang yang memberi kepada kita itu sebagai tanda penghargaan


      Begitu jugalah kita dengan Allah. Syukur adalah tanda kita menghargai pemberian dan kurniaan Allah kepada kita.


Nikmat yang ada pada kita sekarang ini boleh jadi ia adalah ujian kepada diri kita. Nikmat juga adalah natijah daripada amal soleh kita. Bagaimana yang dikatakan sebagai nikmat itu adalah ujian? Bagaimana pula nikmat menjadi natijah kepada amal soleh kita? 


NIKMAT ADALAH UJIAN


Terkadang nikmat yang Allah beri kepada kita menjadi ujian kepada diri kita. Allah mahu menguji sama ada kita akan menjadi hamba yang syukur atau kufur
Nikmat itu boleh jadi berbentuk kesenangan, kesihatan dan kekayaan.
Ramai manusia boleh bersabar apabila diuji dengan kesusahan, tetapi sedikit sekali yang bersabar apabila diuji kesenangan.
Memetik firman Allah dalam surah Al-Anbiya' ayat 35 yang bermaksud:


"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). dan hanya kepada kamilah kamu dikembalikan."
 Juga firman Allah dalam surah Al-Fajr ayat 15-17 yang bermaksud:
 

15. Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu Dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, Maka Dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".
16. Adapun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rizkinya Maka Dia berkata: "Tuhanku menghinakanku".
17. sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya kamu tidak memuliakan anak yatim


Sebab itulah, kita mesti berhati-hati dan berwaspada dengan nikmat kesenangan kerana ia boleh menjadi satu ujian buat diri kita.
Ini tidak bermakna kita tidak boleh berada dalam kesenangan.
Boleh tetapi kita perlu sentiasa berjaga-jaga agar tidak terjatuh ke landasan kufur.

Ramai orang yang kaya, tetapi kedekut untuk menyumbangkan hartanya untuk membantu saudara-saudaranya yang kesusahan di Palestin dan negara-negara Islam lain.


Kalau beri pun, sedikit sangat berbanding hasil pendapatannnya yang begitu lumayan. Saya beri contoh.Kadang-kadang ada yang berpendapatan RM 1 000 000 dalam masa sebulan.Tapi yang dikeluarkan untuk sumbangan cuma RM1. Agak-agak berapa peratus yang dia telah keluarkan untuk sumbangan?
Tak sampai satu peratus pun... 
Ada yang kata biar sikit tapi ikhlas berbanding beri banyak tapi tak ikhlas....
Tapi kita tak rasa ke RM1 tu sikit sangat? Berbanding dengan RM 1 juta tu? 
1 yang tak ada angka kosong belakangnya dengan 1 yang ada 6 kosong belakangnya....Mana lebih besar?
Tak berbaloi la... Kalau sejuta keluar seringgit, lebihan wang kita ke mana kita gunakan...
Tak mahukah kita dengan apa yang Nabi janjikan?
Apa yang kita sumbangkan ni akan berkekalan nilainya di akhirat? Bukan setakat di dunia... Tapi yang kita gunakan untuk diri sendiri hanya akan kekal di dunia sahaja, tiada nilai di akhirat nanti. 
Apa yang kita berikan dan sumbangkan melambangkan syukur kita kepada Allah... Tambah pula kalau kita beri dan sumbang dengan hati yang ikhlas... Pasti besar ganjaran untuk kita...
Allah telah berfirman dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud:
"Sekiranya kamu bersyukur, pasti Aku akan menambah (pemberian-Ku) kepada kamu, tetapi sekiranya kamu kufur sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih"



NIKMAT SEBAGAI BUAH AMAL SOLEH

Allah akan memberi ganjaran segera kepada hamba-Nya yang taat dan tunduk kepada-Nya di dunia. Ganjaran ini tidaklah meliputi ganjaran mutlak, bahkan ini adalah sebahagian daripada ganjaran kebaikan yang diterima oleh manusia yang taat dan patuh kepada Allah.
Ganjaran yang sebenar di akhirat kelak. Allah akan melimpahkan ganjaran kebaikan di akhirat kelak yang tidak terkira kepada hamba-Nya yang soleh. 
Mari kita lihat beberapa firman Allah dalam surah An-Nahl yang bermaksud:
30. dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?" mereka menjawab: "(Allah telah menurunkan) kebaikan". orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. dan Sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan Itulah Sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa,
 Dalam ayat yang lain:
41. dan orang-orang yang berhijrah karena Allah sesudah mereka dianiaya, pasti Kami akan memberikan tempat yang bagus kepada mereka di dunia. dan Sesungguhnya pahala di akhirat adalah lebih besar, kalau mereka mengetahui,
Allah sebut lagi dalam surah yang sama:
97. Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam Keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri Balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.



Inilah sifat Allah kepada hamba-hamba-Nya.
Kita buat kebaikan sikit, banyak ganjaran yang diberikan.
Inilah tanda kasih sayang Allah kepada hamba-hamba-Nya. Allah Yang Maha Kuasa. Allah Yang Maha Baik ke atas hamba-hamba-Nya.
Marilah kita zahirkan kesyukuran dalam segenap kehidupan kita melalui hati, lisan dan perbuatan kita.
Taat kepada segala perintah Allah dan tinggalkan segala larangan-Nya.
Barulah Allah akan redha kepada kita!!!



0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP