Daie' Yang Bermimpi
Besar
maknanya di dalam hidup ini bagi orang yang diberi hidayah oleh Allah s.w.t.
untuk berada di dalam sebuah suasana yang baik, suasana dakwah dan tarbiyah.
Bagi
orang-orang yang terlibat dalam dakwah dan tarbiyah, kalimah daie’(penyampai),
dakwah (mengajak kepada kebaikan), mad’u (orang yang diseru) adalah satu
istilah-istilah biasa yang selalu didengar.
Ia bagaikan
halwa telinga. Saban minggu diulang-ulang dalam usrah, dalam ijtima’, dalam
penyampaian, dalam tazkirah dan di mana-mana perjumpaan.
Pengulangan
adalah antara metod memberi peringatan yang sangat berguna tetapi pengulangan
tak kurang akan menimbulkan rasa bosan. Rasa bosan dan jemu mungkin kerana
pengulangan tidak menepati keperluan kerja dakwah yang dilakukan oleh sang
daie’ setiap hari, keluar mencari mad’u-mad’u baru, keluar habis-habisan setiap
hari mencurahkan tenaganya merekrut kader-kader dakwah yang baru, namun
pengisian yang sama masih terus diulang-ulang tanpa ada penambahbaikan. Itu
barangkali boleh jadi salah satu sebab kepada rasa bosan.
Satu sebab
lagi adalah kerana memang usaha dakwah membentuk kader-kader dakwah yang baru
tidak pernah dilakukannya !
Siapa
Mad’u Kita?
Lebih utama
dari bertanya berapa orang mad’u yang telah dimiliki oleh kita, kita harus
bertanya pada diri kita, siapakah mad’u kita sebenarnya?
Ada orang
membilang-bilang orang di jalanan, satu, dua tiga sampai seratus lalu dibilang
itu mad’u.
Seratus-seratus
itu, adakah anda mengenali dan melakukan follow up kepada mereka? Anda kenal siapa
mereka?
Siapa saja
boleh mengatakan, seluruh orang di dunia ini adalah mad’unya. Tetapi apakah itu
benar-benar akan boleh dikira sebagai mad’unya? Tersangat canggung mengatakan
itu mad’unya sedangkan orang itu tidak benar-benar dikenalinya.
Maka, yang
kita maksudkan dengan mad’u di sini adalah orang-orang yang benar-benar kita
kenali, yang kita selalu adakan muayashah (bergaul, hidup bersama) dengannya,
tahu latar belakangnya, kenali peribadinya, selalu mengambil berat tentangnya
dan sangat memperhatikan tentang perkembangan tarbiyahnya. Itulah mad’u.
Kalau saat
sekarang anda tidak mempunyai siapa-siapa untuk diperhatikan perkembangan
tarbiyahnya ataupun untuk diambil berat tentangnya, maka itu maksudnya apa?
Punya mad’u atau tidak? Anda jawab sendiri pertanyaan ini.
Daie’
Yang Manja
Kita hanya
mengatakan tentang retorika dakwah dan tarbiyah semata-mata bila kita
mengungkapkan kalimah-kalimah manis tarbawiyyah ini tanpa kita memaknakannya
dalam tindakan kita.
Apakah
mengungkapkan kalimah-kalimah seperti jihad, amal, dakwah itu menandakan kita
sudah menggerakkan dakwah kita?
Apakah
mengangkat slogan-slogan ‘Islam itu sempurna’, ‘Islam itu tinggi, tidak ada
yang lebih tinggi daripadanya’ itu memberi maksud kita sedang melakukan
kerja-kerja dakwah, kerja –kerja Islam?
Bangunlah
dari mimpimu, daie !
Lihat di
sekelilingmu, siapa yang benar-benar berada bersamamu dalam barisan dakwah yang
engkau gembar-gemburkan ini? Lihat siapa yang telah kau bawa? Lihat apakah
perkembangan yang telah engkau lakukan terhadap dirimu untuk memenuhi banyaknya
keperluan kerja merawat dan mentarbiyah ummat?
Kalau tidak
ada siapa yang mengikutimu, kalau tidak ada pertambahan bilangan, kalau hanya
masih kamu seorang, maka di manakah dakwah yang engkau maksudkan itu?
Benar, ukuran
dakwah tidak semestinya pada bilangan. Kata sesetengah orang, “Walaupun sedikit
tetapi berkualiti, itu lebih baik dari ramai tetapi tidak berkualiti.” Benar,
itu tidak ada salahnya. Tetapi apa benarkah sedikit yang bersama kamu itu yang
benar-benar berkualiti? Kualiti dari sudut apa yang kamu maksudkan kalau saja
gerak kerja dalam organisasi dakwah kamu itu selalu dianggotai oleh orang-orang
yang sama saja saban tahun?
Dahulu ada
program tamrin, orang A yang menjadi penyusun aturnya. Nanti ada program nadwah,
orang A juga yang harus menjadi pengarahnya lagi. Itukah kualiti yang kita
maksudkan? Kita selesa dengan apa yang kita semata-mata ada sampai kita
mengabaikan keperluan kita untuk masa depan.
Kita malas,
takut dan tidak berani merekrut ‘kader-kader’ dakwah yang baru kerana kita
tidak merasakan kegentingan keperluan kepada pewaris baru serta perluasan
territori dakwah kita di marhalah baru.
Kita hanya
mampu ‘bermanja-manja’ sahaja dengan istilah jihad, dakwah, tarbiyah, daie’. Itu
sahaja ‘medan jihad’ kita. Kasihan.
Penutup
: Apa Cerita Manis Kita?
Kalau
penglipurlara untuk orang awam mungkin adalah ‘Hikayat 1000 Malam’ tetapi
penglipurlara bagi sang daie’ adalah buku-buku serial contoh dakwah seperti
‘Menyentuh Hati’ karya Abbas As-Sisi, sebuah karya dakwah fardhiah yang sangat
menginspirasikan.
Tidak cukup
dengan itu, kita ‘dihiburkan’ dengan cerita-cerita manis ad-da’wiyah daripada
syuyukh (generasi lama) kita. Semua itu menjadi cerita motivasi dan contoh
nyata dalam menggerakkan dakwah.
Tinggal
lagi, apakah telah kita usahakan? Apakah telah kita praktiskan apa yang kita
mampu di situasi kita?
Kalau
ditanya, apa cerita manis dakwah kita? Kita mendengar cerita-cerita generasi
lama, maka apa cerita kita untuk generasi baru yang akan datang selepas kita?
Mengulang
kisah zaman atuk-atuk mereka, adakah itu sahaja cerita manis kita?
Malulah
kalau begitu.
Cerita
manis ini bukan untuk mencari habuan dunia. Tetapi ia adalah saham akhirat kita
juga sebenarnya.
“Dan
siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang mengajak kepada Allah?”
Jangan
menjadi dai’e yang tahu disuap sahaja. Suka menerima tetapi susah sekali mahu
memberi dan melakukan pengorbanan.
Itu
hanyalah daie’ yang cuma tahu bermimpi !
2 comments:
Barokallahu feeka!
Artikel ini, benar-benar mendidik daie yang mendidik mad'u.
perkongsian menarik :)terima kasih.. cara penyampaian dakwah itu sndiri luas caranya~ bkn di ulang yg sama lalu mlahirkan rasa bosan klngan penerima.. pelbagaikan lagi dan terus menggali ilmu Allah dan berkongsi.. bukan sekadar menunggu utk disuap.. itu sebaik-baiknya dalam dakwah.In Shaa Allah..terus sebarkan dakwah dalam penulisan yg mguji minda utk berfkir atas nikmat akal kurniaan Allah..:)
Post a Comment