Wednesday, February 10, 2016

Seni Sesama Kader




Kalau menjawab soalan perlukan kemahiran, bertanya soalan pun perlukan kemahiran juga.

Bukan semua soalan sesuai ditanya, bukan semua soalan yang sesuai ditanya itu pula, sesuai dengan tempat dan orang yang ditanya.

Seperti bertanya soalan bahasa arab tinggi kepada pelajar bahasa arab sekolah rendah. Soalan begitu sesuai ditanya, tetapi tidak sesuai pada orang dan tempatnya. Kalau ia ditanya pada pelajar tingkatan 4 dan 5 pun belum tentu dapat dijawab, inikan pula ditanya kepada pelajar sekolah rendah.

Ia perumpamaan yang mudah difahami, harap-harapnya.

Bahkan bertanya soalan ini ada hubungkaitnya dengan kisah Bani Israil dalam surah Al-Baqarah, yang mana apabila mereka bertanya, itu menunjukkan kelemahan cara fikir dan akhirnya menyusahkan mereka semula.



Menyedari Kepelbagaian

Harakah atau jemaah mengumpulkan orang dari kepelbagaian latar belakang, dari pelbagai cara fikir.

Ada yang sebelum masuk ke pintu jemaah, ia adalah orang yang memang hidup dalam suasana masyarakat yang tidak baik, suasana maksiat, kemudian direzekikan Allah kefahaman Islam melalui pintu harakah atau jemaah Islam tertentu, lalu dia pun berubah menjadi jauh lebih baik dari hidupnya sebelum ini.

Ada yang sebelum masuk ke pintu jemaah, adalah orang yang kritikal cara fikirnya, ia telah belajar pelbagai aliran fikir dan pernah membuat penilaian pada semua yang dia pelajari. Dia mungkin memilih jemaah Islam tertentu menjadi ruang bekerjanya kerana baginya itu wadah terbaik setelah dia membuat penilaian. Pun begitu, wadah itu tidaklah lepas dari penilaian dirinya itu. Kalau jemaah Islam sendiri memungkiri perkara pinsip dalam Islam, boleh jadi sikapnya sebelum ini yang bersedia berkhidmat bersama jemaah itu akan berubah.

Ada yang masuk ke pintu jemaah dari keadaan dia kosong. Dia memang mengenalinya, menjadi anak-anak harakah sejak kecil, sejak dia belum mampu membuat pilihan untuk dirinya. Itu adalah satu nikmat buatnya, alhamdulillah, kerana membesar dalam lingkungan mereka yang bercita-cita besar untuk Islam. Pun begitu, yang membesar dalam suasana harakah itu juga akan menerjah ke suasana luar, hidup dalam suasana kepelbagaian idea dan cara fikir dalam masyarakat, berdepan dengan pelbagai wacana dalam masyarakat, semua itu akan mempengaruhi semula dirinya dalam menentukan halatujunya dalam berharakah.

Pelbagai orang, pelbagai latar belakang pendidikan, pelbagai cara fikir.

Ia adalah mustahil untuk menyatukan semua orang di atas satu cara fikir. Sering kita kumandangkan di dalam gerak kerja berjemaah tentang wihdatul fikr yakni kesatuan pemikiran. Saya berpendapat, kita perlu cerakinkan dalam hal apa kita boleh bersatu pemikiran kita, dalam hal bagaimana pula kita boleh berbeza.

Dalam berharakah, tidak semua perkara kita perlu wehdatul fikr. Kita boleh berwehdatul fikr tapi pada perkara-perkara melibatkan prinsip. Demikian Imam Al-Banna menggariskan 20 Usul dalam Rukun Al-Fahmu kerana di situ menghimpunkan perkara-perkara prinsip dalam berfikir, dalam soal iman dan akidah, dalam soal akhlak dan adab, dalam soal bersiasah dan pelbagai lagi.


Apa Yang Mengikat Kebersamaan Kita Di Dalam Jemaah?

Saya merasakan yang mengikat kebersamaan kita di dalam jemaah bukanlah semata-mata platform, bukanlah juga di mustawa mana kita berada, bukanlah juga sudah berapa tahun nta dan nti di dalam jemaah. Itu semua tidak bermakna apapun di depan Allah kalau ikatan iman terlerai di antara kita.
Justeru, apabila kita back to basic, kita akan menyedari bahawa berada dalam harakah hanyalah satu kerugian sekiranya kita tidak dapat mempertahankan ikatan iman kita, antara kita dengan diri kita, antara kita dengan saudara-saudara kita, yang merupakan perkara prinsip dalam hidup kita sebagai muslim.

Berbalik kepada ikatan iman ini juga, kita perlu mula membasmi dan merawat soalan-soalan sensitif dalam berjemaah, yang tidak perlu atau tidak signifikan pun.

“Nta mustawa mana?” tanya seorang al-akh dalam keadaan menyindir kepada seorang budak yang kelihatan baru tetapi sudah menjadi pengendali program training tarbiyah itu.

“Nta anak ikhwah mana?”, “Nta anak siapa ya?” tanya seorang pak cik kepada seorang remaja, yang mana remaja itu ayahnya tidaklah pernah mengikuti harakah yang dia ikuti itu pun. Serba salah hendak dijawab. Akhirnya jawapan yang keluar, “Pak cik tak kenal kut ayah saya. Dia tak ikut j ni.” “Oh, ye ke.” Dan pak cik itu pun berlalu pergi.

Alangkah dukacita dan terkilannya beberapa kader baru yang mengikuti dakwah ini, bila berdepan soalan-soalan sedemikian. Mereka bagaikan berdepan salah besar, kerana terlalu muda, tetapi diangkat di posisi yang sedikit tinggi, kerana ayah mereka mungkin bukan dari kalangan orang J, lalu mereka ditinggalkan dengan persoalan ‘nta anak siapa’ tanpa ada keinginan pun dari orang lama itu untuk berkenali dengan keluarga kader yang baru itu dengan baik, sedangkan, bukankah mengenali keluarga kader baru itu juga bahagian dari seni dan fiqh dakwah yang kita pernah pelajari?

Soalan itu seakan-akan sebuah perlekehan, sebuah sindiran. Ditanya bukan untuk mengambil berat, tetapi ditanya seakan-akan untuk memaksudkan, ‘nta kalau mustawa ni baru layak, sekarang ni nta tak layak pun.’, ‘oh, nta anak ni rupanya.bagus-bagus.kalau nta bukan anak siapa-siapa, ana malas peduli.’

Ke mana kita buang neraca syakhsiah ad-daeiah kita dalam konteks ini?

Ia menjadi semacam kasta jahiliah sebelum Islam, kalau engkau dari kabilah sekian-sekian yang dikenali, aku hormat kau.

Soalan yang tidak sesuai ditanya, apatah lagi pada tempat dan orangnya. 


Kedudukan Yang Lebih Mulia

Bukanlah yang lebih tinggi mustawanya itu lebih mulia di sisi Allah. Kalau Allah telah menghapuskan kasta kemuliaan sesama manusia melainkan Allah sebut, hanya yang bertaqwa yang paling mulia di sisi-Nya, maka ia satu masalah besar kalau melalui mustawa, kasta itu wujud semula tanpa sedar. Kasta antara orang yang sudah lama dan yang baru ikut. Kasta antara mustawa bertaraf general atau mustawa bertaraf prebet biasa saja.

Abu Zar sahabat yang wara’, kalahlah kita. Kita pun mungkin tak semisal itu. Tetapi Abu Zar ketika terlepas mengatakan pada Bilal ‘wahai hamba hitam’, Bilal tanpa tunggu mengadu pada Nabi. Nabi demikian mendengar hal itu, tidaklah kerana kewarakan Abu Zar, mendiamkan hal itu, sebaliknya lantas memberi hukum yang membuat Abu Zar rasa bersalah dengan mengatakan, ‘Wahai Abu Zar, engkau adalah seorang yang dalam dirimu masih ada jahiliah.’

Sebab itu, jangan kita terperangkap dengan banyaknya solat dan lamanya duduk di mihrab sujud di masjid. Kalau seorang daie’ bagus ibadahnya tetapi bermulut kotor atau kasar, lebih-lebih lagi sesama kader yang mahu menyerahkan hidupnya untuk dakwah, maka salahnya itu haruslah ditegur dan tidak dibiarkan.

Ibadah bagus tidaklah menyelamatkan lisan manusia yang buruk di depan Tuhan kelak.

Bercakap yang baik dengan baik atau diam.


Penutup : Bagaimana Kita Mendekati? Sebuah Muhasabah.

Mustawa, saya pasti ia bukan disusun di dalam sebuah jemaah untuk mewujudkan kasta, tetapi untuk mudah memobilisasi anggota harakah. Namun, barangkali kerana ada sikap-sikap yang belum kita bersihkan dari diri kita, maka sebahagian kita menjadikan mustawa itu sebagai kasta tanpa sedar.

Saya berharap agar sikap sebegini dimuhasabah kerana kita sudah masuk ke era dakwah bersama masyarakat, kita bukan lagi duduk dalam lingkungan sesama kita saja untuk kita bertanya soalan-soalan sesempit itu.

Ramai anak muda dari luar mahu bersama dakwah, kita jangan sempitkan ruang untuk mereka, jangan sempitkan dada mereka untuk bersama dakwah ini.

Muhasabahlah cara kita mendekati terutama dalam lingkungan kita sesama kadar harakah. Fiqh dakwah yang kita belajar adalah untuk membentuk peribadi, bukan untuk kita guna ketika mahu mencari orang baru saja. Habis dijumpa orang baru, kita pun buat tidak tahu. Habis madu sepah dibuang, kata pepatah melayu.

Peribadi itu adalah sikap yang bukan buat-buat, tetapi ia memang adalah diri kita, tindakbalas yang lahir dari apa yang ada dalam diri kita.


Mari sama-sama perbaiki, cara bercakap, cara bergaul, cara bertanya serta cara berfikir. Semoga kita dapat memikat orang bukan kerana kehebatan platform kita, atau bukan kerana mengambil kesempatan atas kelemahan orang, tetapi memang benar-benar kerana nilai peribadi yang ada pada kader-kader dakwah kita tidak kiralah dari mustawa manapun.

0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP