Saturday, May 3, 2014

Dilema Antara Pengorbanan Dan Kebajikan Dalam Harakah Islam



Harakah atau jamaah Islamiyah kebiasaannya mempunyai target atau matlamat tertentu untuk dicapai sama ada dalam jangka masa pendek ataupun panjang.

Target-target ini tercapai melalui komitmen ahli yang berada di dalam jamaah. Kerana harakah Islamiyah adalah institusi ataupun gerakan yang tidak bersandarkan kepada kerajaan atau mana-mana institusi kewangan besar, maka ia lebih banyak berdiri atas infaq dan janaan ekonomi dalaman.

Bila kita berbincang tentang merealisasikan target harakah, tidak kiralah sama ada target itu berbentuk pendidikan, kemasyarakatan, politik atau ekonomi, maka ia pasti tidak terpisah dengan istilah yang sangat maaruf dalam anggota harakah, iaitu at-tadhiyah, yakni pengorbanan.

Persoalan pengorbanan ini jika dibicarakan secara tunggal dengan meninggalkan istilah kebajikan, ia pasti akan menimbulkan kecacatan dalam gerak kerja harakah.



Menghargai Setiap Nilai Individu

Di dalam harakah Islamiyah, ada yang muda dan ada yang tua. Semua unit-unit individu yang ada ini adalah gabungan yang akan menjayakan gerak kerja dan perancangan harakah.

Oleh kerana atas unit-unit inilah harakah dapat berdiri, maka harakah atau jamaah Islam perlulah menghargai unit-unit ini sebaik mungkin.

Kita jangan hanya meminta mereka berkorban tetapi kita lupa menghargai apa yang telah mereka korbankan sebelum-sebelum ini.

Kita jangan terus-menerus berbicara tentang pengorbanan di hadapan mereka tetapi kita abaikan aspek penghargaan untuk mereka.

Benar, kita tak nafikan, bahawa pengorbanan itu sungguh banyak tahapannya sehingga akhirnya mungkin akan meminta dikorbankan nyawa kita sendiri, namun itu tak menjadi alasan untuk menghalalkan kecuaian pengurusan kita dalam menjaga kebajikan anggota harakah.

Menghargai nilai individu yang bersama dalam harakah adalah satu aspek penting kerana harakah ini kebiasaannya berdiri atas dasar sukarela, bukannya dibayar gaji, bahkan gaji mereka pula harus dikeluarkan.Jangan dimusnahkan semangat sukarela ini dengan kecuaian kita dalam menghargai nilai-nilai individu ini. Kelak, tarbiyah yang seringkali menjadi fokus harakah akan terganggu. Untuk menghargai nilai-nilai individu ini adalah dengan kita memelihara kebajikan, tidak mencuaikan hak mereka dan fokus pada keperluan mereka.

Agama ini tidak dapat dijaga kelangsungannya jika kebajikan manusia tidak terjaga, perut lapar, keperluan hidup tidak mencukupi, rasa aman tidak ada.

Demikian firman Allah s.w.t. dalam surah Quraisy :

“Maka sembahlah Tuhan rumah ini (baitullah). Yang memberi makan kepada kamu ketika kelaparan. Dan yang mengamankan kamu dari rasa takut.” [Quraisy : 3-4]

2 aspek penting ini adalah antara keperluan utama hidup manusia dalam pembelajaran ekonomi Islam yang akan membantu manusia dalam taat untuk beragama.

Dalam konteks harakah juga, kita harus belajar melihat, apakah anggota yang telah kita minta berkorban itu, makan pakainya telah cukup? Apakah hak-haknya untuk meneruskan hidup seperti berkahwin, bekerja, menyara hidup berkeluarga itu terpelihara bila bekerja untuk harakah? Apakah dalam hatinya terwujud rasa aman ketika bekerja dalam harakah ataupun rasa serabut lagi bila bekerja dengan harakah?

Soalan-soalan ini adalah muhasabah supaya anggota harakah yang ramai meneruskan kerja-kerja mereka bersama harakah dalam keadaan mereka benar-benar menikmati kerja mereka, bukan kerana ditugaskan semata-mata, bukan kerana terhutang budi, bukan juga kerana dipaksa. 

Biar pengorbanan yang lahir, adalah pengorbanan yang asli.


Agar Tarbiyah Tidak Jadi Candu Yang Mengkhayalkan

Dalam fiqh Aulawiyyat, kita belajar menimbang mana yang menjadi keperluan dan keutamaan kita dalam beramal.

Dalam harakah, kebiasaannya ada marhalah-marhalah (tahapan-tahapan) amal tertentu yang ingin dicapai. Di setiap marhalah itu pula ada keperluan-keperluannya.

Namun, sentiasalah bila berkembang marhalah ataupun harakah telah naik ke tangga marhalah yang baru, ada perkara-perkara asas yang tetap tidak boleh diabaikan.

Misalnya, jika harakah telah naik ke marhalah baru, seperti mahu memasyarakatkan harakah, maka ada banyak perkara baru akan dilaksanakan biasanya. Namun, kesibukan dengan perkara baru ini jangan sampai melupakan kepada perkara-perkara asas yang membantu menjayakan perancangan-perancangan baru ini.

Perkara-perkara asas seperti hak dan kebajikan ahli terutamanya dalam konteks perbincangan ini.
Itu adalah aulawiyyat dalam menjaga kelangsungan harakah di mata masyarakat.

Jangan sampai pengurusan dalaman yang teruk dan cuai menjadi imej tidak baik ketika mencapai fokus memasyarakatkan harakah.

Tarbiyah sepatutnya berperanan mengembangkan potensi, membaiki hal-hal yang tidak baik menjadi baik, mengubah yang tidak terancang menjadi lebih terancang, namun jika sebaliknya yang berlaku, itu barangkali ada masalah dalam tarbiyah kita.

Agar tarbiyah tidak menjadi candu yang mengkhayalkan orang dan mendiamkan mereka dari bersuara tentang hak mereka, maka kita perlu selalu melakukan semakan dan pantauan terhadap keperluan hidup ahli terutama pada mereka yang banyak bekerja untuk harakah tetapi sedikit masukan gaji untuk diri dan keluarga mereka.

Sebab itu penting juga apa yang disebutkan sebagai tarbiyah idariah (pendidikan aspek pengurusan) terutamanya dalam pengurusan harta dan kewangan.

Saya masih teringat kata-kata guru saya di sini yang menjadi tempat menadah kitab fiqh mazhab Hanafi, katanya, “Orang yang kuat ibadah, wara’ belum tentu dia dapat mengurus harta dengan baik.”

Ketika itu kami berbicara tentang satu bab iaitu Al-Hajr iaitu bab yang membicarakan tentang terhalangnya hak untuk membelanjakan harta diberikan kepada orang-orang yang safih (bodoh) dalam masalah pengurusan kewangan disebabkan bimbang kecuaian mereka dalam menguruskan wang itu.


Harta Itu Fitnah Untuk Semua

Dalam Al-Quran, Allah s.w.t. berfirman :

“Sesungguhnya harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah.”

Fitnah yang perlu difahami di sini bukanlah aspek yang menjauhkan kita dari kerja tarbiyah semata-mata di dalam harakah, tetapi juga aspek kecuaian dalam menguruskan hak untuk mereka yang berhak mendapatkannya.

Mungkin sesetengah orang memandang aspek harta ini hanya aspek keduniaan sehingga cuai menguruskan hak orang lain terhadapnya.

Kita jangan tersilap. Allah s.w.t. berpesan di dalam Al-Quran agar kita tak melupakan bahagian kita di dunia.

Kita tidak mengambil harta untuk letakkan di hati, tetapi jika kita cuai menguruskan harta terutama yang menjadi hak orang lain, itu lebih teruk sebenarnya.


Berada dalam tarbiyah juga tidak bermaksud kita tidak terlepas dari fitnah harta. Biasanya orang yang berada dalam tarbiyahlah, lebih besar fitnah harta dan cara pengurusannya.

Dalam harakah, ada orang-orang yang ikhlas sudi bekerja untuk institusi harakah kebiasaannya dengan gaji yang rendah berbanding institusi kerajaan. Orang-orang begini, pada pandangan saya, jangan diambil lagi dari mereka infaq seperti mana anggota-anggota harakah lain yang bekerja di luar institusi harakah yang lebih banyak sumber gajinya. Bahkan, orang-orang begini, sekiranya dipanggil memberikan ceramah atau menguruskan program,bantulah aspek kewangan mereka dengan membayar tambang perjalanan mereka paling kurang ataupun memberikan sedikit imbuhan sebagai menghargai usaha mereka.

Jangan kita pergunakan atas nama anggota seharakah, maka kita biarkan dia gunakan duitnya sendiri untuk datang ke program yang kita rancang sedangkan kita sedia tahu akan kesusahannya sendiri dalam masalah kewangan. Memang dia sendiri tidaklah akan meminta, tetapi kita sendiri yang merancang program, atas dasar kesedaran dan sikap profesional kita sendiri, maka bayarlah pada kadar yang berpatutan kepadanya.

Aneh jika kita mencuaikan hak sedemikian di dalam harakah kerana kalau kerja di luar harakah pun, kalau kita jemput orang untuk datang beri ceramah, biasanya akan dibayar, tetapi dengan anggota seharakah, kita buat ala-balai saja.

Ini adalah kecuaian yang akan menyebabkan imej pengurusan harakah menjadi buruk.

Pada aspek pengurusan sebegini juga jika berterusan untuk masa panjang, ia akan menyebabkan orang jemu dengan teori tarbiyah kita dan akhirnya meninggalkan harakah.

Sebab itu, penting untuk kita melakukan muhasabah pada perkara-perkara sebegini. Jangan pula nanti bila ada yang meninggalkan harakah kerana cuainya pengurusan kita dalam menjaga kebajikan anggota, kita pula menggolongkan orang-orang itu sebagai al-mutasaqitun (golongan yang gugur). Itu salah sebenarnya.

Sebenarnya bukan salah orang-orang yang meninggalkan harakah secara keseluruhannya, tetapi salah kita juga kerana mencuaikan aspek pengurusan kebajikan.


Penutup : Berkorban Jangan Sampai Terkorban !

Tarbiyah yang dilaksanakan harakah sepatutnya bersifat realiti, waqie’ dan membumi. Ia bukan sekadar teori-teori manis di bibir sahaja, tetapi ia perlu wujud dalam perlaksanaan.

Anggota-anggota harakah masing-masingnya adalah unit-unit individu yang berpotensi. Jangan kita cari mereka ketika mahu digunakan saja. Habis diguna, tak dilihat lagi dan dibuang mereka itu begitu saja. Jangan begitu.

Telitilah pada aspek-aspek sebegini, aspek penghargaan dan kebajikan. Biar ada keseimbangan antara pengorbanan dan kebajikan anggota. Barulah orang merasa aman dan tenang bekerja bersama, bahkan terdorong untuk melakukan kerja harakah dengan lebih berprestasi lagi.

Perlu dibuka ruang untuk dialog, bincang dan kritikan. Biar ada ruang untuk saling mengimbang antara anggota dan pimpinan harakah.

Panjang perjalanan harakah, jangan sampai perkara-perkara yang dirasakan kecil sebegini membantutkan gerak kerja harakah.


Berkorbanlah tetapi jangan sampai terkorban !

0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP