Sunday, September 18, 2011

Khas : Motivasi Seorang Murabbi



Gambar 2009 - Pergi beraya di rumah ustaz


Hari ini, ulangtahun pemergian Al-Marhum Ust Dahlan Mohd Zain, murabbi saya yang dicintai. Setahun sudah berlalu masa itu.

Bila teringatkan kembali, kadang-kadang tertawa seorang diri, kadang-kadang rasa sesal pun ada, rasa sedih pun ada.

Tertawa gembira mengingatkan kenangan-kenangan bersama ustaz.
Sesal sebab tidak memanfaatkan semua masa ketika bersama ustaz.
Sedih bila terfikirkan ustaz sudah tidak ada.

Walaupun tidak lama mengenal Al-Marhum UDMZ, saya sangat terkesan dengan peribadinya.

Orang yang hebat tetapi sederhana kehidupannya.



PENGALAMAN TERINDAH, PERIBADI TERHEBAT

Sepanjang perjalanan kehidupan, beliau adalah peribadi terhebat yang saya pernah temui.

Beliau ketika itu, umurnya sudah 76 tahun. Saya, baru 19 ketika itu. Bezanya macam datuk dengan cucu.

Tetapi, ustaz tidak pernah memandang itu semua sebagai satu perbezaan yang menjarakkan saya dengannya. Kebiasaannya, tidak ramai orang-orang tua yang boleh melayani orang yang umur seperti cucunya, layan seperti sahabat.

Ustaz orang yang hebat. Ramai yang kenal beliau, bahkan beliau adalah salah seorang ahli majlis fatwa negeri Perlis, yang sangat dihormati. Seorang mudir (Pengetua) MATRI pula. Saya sangat segan dengan ustaz. Tetapi, cara ustaz menyebabkan saya tidak segan dengan ustaz bila bergaul dengannya.

Ustaz selalu minta saya datang mengurutnya. Yang saya sangat teruja, bila ustaz selalu call saya seolah-olah macam saya ni adalah kawannya. Sedangkan, beliau itu adalah orang yang hebat, mendapat panggilan hormat Dato’ Kaya Bakti. Biasanya, kalau orang-orang bergelar Dato’, Datin, kalau nak call orang-orang yang tak ada apa seperti saya ini, biasanya ada pembantu atau orang suruhan yang akan uruskan. Tetapi, ustaz tetap berperibadi biasa-biasa saja, sederhana.


MOTIVASI UDMZ 1 : PERIBADI YANG MENGESANKAN

Saya pernah kenal dengan ramai orang yang pernah dididik dengan ustaz. Rata-rata mereka terkesan dengan peribadi ustaz.

Bila ditanya, apa yang menyebabkan mereka mendekati dan tertarik dengan ustaz. Satu sahaja jawapannya.

Peribadi ustaz.

Lihat ustaz, nampak Islam.
Lihat ustaaz, nampak kehidupan Islam sebenar.

Ramai yang jatuh hati dengan peribadi ustaz.

Siapa yang tidak jatuh hati, bila melihat peribadinya, sudah mencerminkan Islam sebenar.

Pernah suatu kali, saya bersama beberapa orang sahabat mengadakan rehlah dengan ustaz di kebun nanas ustaz, di Semadong, Perlis. Ustaz minta tolong untuk bersihkan sedikit semak-semak yang naik di kebun nanas ustaz itu.

Kami berhenti rehat seketika setelah kepenatan, duduk masak-masak dan makan-makan bersama ustaz. Ustaz ajar kami cara mengambil rebong dan memasak. Ustaz ajar kami nama beberapa jenis tumbuhan yang boleh dimakan, yang kami tak pernah tahupun. Itu satu lagi kehebatan ustaz. Tahu banyak perkara.

Usai memasak, kami makan bersama-sama. Cuma ustaz makan sikit sahaja, sebab ustaz tak berapa lalu. Tiba-tiba, ustaz terjatuh dari tempat duduknya. Gelas yang ustaz pegang dan gunakan untuk minum terjatuh. Habis basah baju ustaz.

Ustaz duduk atas tempat macam kerusi malas. Mungkin kaki kerusi tak dibuka dengan betul, sebab itulah ustaz terjatuh.

Saya jadi terkejut. Berhenti makan, dan cepat-cepat basuh tangan, untuk bantu ustaz. Tetapi ustaz seolah-olah macam tiada apa-apa berlaku, dengan nada yang tenang berkata kepada saya:

“Takpa, nta makan dulu. Dah habis, baru nta tolong ana.”

Padahal, ustaz hari itu bukanlah sihat sangat. Tambah jatuh pula. Saya jadi kasihan. Tetapi, bila ustaz kata macam itu, saya jadi begitu kagum dengan ustaz.

Sudah ada dalam kesusahan dan memang sepatutnya dibantu, tetapi tetap tidak mahu menyusahkan orang untuk membantu beliau.


MOTIVASI UDMZ 2 : KESUNGGUHAN MENUNTUT ILMU

Sepanjang saya kenal ustaz sehinggalah masa-masa akhir bersama dengan ustaz sebelum beliau jatuh sakit dan koma, satu perkara yang cukup menjadi motivasi buat diri saya adalah kesungguhan menuntut ilmu.

Kelas pertama dengan beliau ketika saya berada di tingkatan 1. Ustaz ajar subjek Khat.

Sebenarnya, ustaz bukanlah nak tekankan khat itu sangat. Tetapi, di sebalik ajaran Khat, ustaz ingin menekankan aspek kesungguhan dalam menuntut ilmu, itu yang lebih penting. Saya ketika itu umur pun baru setahun jagung, jadi tidak begitu faham apa yang ustaz nak tekankan sebenarnya.

Yang saya tahu, belajar khat sajalah. Ayat pertama yang saya paling ingati yang telah diajar ustaz adalah daripada pepatah arab :

“Barangsiapa yang bersungguh-sungguh, dia akan memperoleh hasilnya, barangsiapa menanam, dialah yang menuai hasilnya.”

Itu kelas pertama saya. Saya sempat belajar secara formal lagi dengan ustaz ketika di marhalah khassah (tigkatan 6).

Ketika mengajar, ustaz sangat disiplin dan menekankan adab dan kesungguhan belajar.

Bila bersama dengan ustaz di rumahnya, ustaz suka berkongsi kisah-kisah lama beliau. Ustaz pernah ceritakan betapa susahnya kehidupannya dahulu untuk mendapatkan pendidikan.

Ustaz bukanlah dari keluarga yang senang atau berada. Ustaz daripada keluarga yang susah. Ustaz pernah berhenti sekolah seketika dahulu, dan menorah getah, sebelum sambung belajar semula.

Selepas dapat peluang untuk sambung belajar, ustaz teruskan usaha belajar dengan penuh kesungguhan.

Dan kesungguhan ustaz itu telah diterjemahkan sehingga ustaz menubuhkan MATRI, sebagai membuktikan kesungguhan beliau untuk membantu masyarakat dalam bidang ilmu ini.


PENUTUP : USTAZ DALAM KENANGAN, SEMOGA SAYA MAMPU JADI SEHEBAT USTAZ

Cerita tentang ustaz takkan pernah habis. Banyak motivasi pembangun jiwa bila bersama dengan ustaz.

Ustaz tua, tetapi semangat dan kesungguhan tetap muda. Bila bersamanya, terasa bersemangat, terasa tercabar dengan pengalaman dan peribadi ustaz yang sangat hebat walaupun telah berusia..

Satu kekesalan ketika saya sempat bersamanya adalah pada hari sebelum perkahwinan beliau (hari yang sama ustaz jatuh sakit dan koma). Ustaz telah menelefon saya seperti biasa untuk datang dan tolong urut beliau.

Tetapi, hari itu, nada ustaz tidak seperti biasa-biasa. Kebiasaannya, ustaz akan ajak, kalau ada kerja atau ada hal, tidak mengapa kalau tak boleh datang. Tetapi hari itu, ustaz seolah-olah begitu sungguh-sungguh hendak saya datang.

Tambah pula, hari itu memang betul-betul 1 hari sebelum percubaan untuk peperiksaan STAM bermula. Jadi, saya agak berat hati untuk pergi sebenarnya. Saya ingin gunakan masa berbaki ini untuk ulangkaji supaya dapat buat yang terbaik dalam peperiksaan.

Tetapi, hari itu, ustaz seolah-olah hendak sangat saya datang.

Kata ustaz, “Anta marilah study sini. Bawa buku, bawa seorang ke dua orang lagi mari study sini. Nta mari na.”

Memang akhirnya saya pergi, tetapi saya bawa seorang junior yang pandai mengurut untuk mengurut ustaz.

Saya pula, ulangkaji untuk peperiksaan, tidak sempat bersembang banyak dengan ustaz. Inilah kekesalan terbesar ketika bersama dengan ustaz, sebab saya tak sempat dan tidak nampak sebab apa ustaz nak sangat saya datang pada hari sebelum hari perkahwinan beliau.

Pernah sekali saya datang menyapa ustaz ketika ustaz koma di hospital. Entah kenapa ketika saya hendak melangkah keluar, sahabat saya yang kebetulan berada di sisi ustaz berkata :

“Ustaz mengalir air mata tadi.”

Entahlah ustaz dengar atau tidak saya memanggilnya. Ustaz hebat, baik ketika sihat, mahupun ketika sakit.

Ketika koma, doktor yang merawatnya berkata, ustaz pernah menghidapi serangan jantung sebanyak 3 kali, tetapi beliau dalam keadaan tidak sedar itu mampu melawan ketiga-tiga serangan itu.

Lihatlah ustaz. Kuat jiwa sebenarnya adalah rahsia kekuatan ustaz. Kuat jiwa yang datang daripada iman.

Kagum dengan ustaz. Semoga saya mampu jadi sehebat ustaz!

2 comments:

atifgazali@gmail.com September 19, 2011 at 11:43:00 PM GMT+8  

motivasi seorang murabbi buat seorang hamba yang terlalu dhaif ini.

maryam siddiqah December 10, 2011 at 8:25:00 AM GMT+8  

insha Allah,,Allahu rabbi..

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP