Sunday, October 31, 2010

Ibu Bapa Derhaka?


Baru-baru ini, saya bermesej dengan seorang adik daripada sebuah sekolah yang pernah saya laksanakan program bersama beberapa orang sahabat saya untuk dia dan rakan-rakannya yang lain.
Pada mulanya saya hanya bertanyakan khabar dia dan peperiksaan yang sedang ditempuhinya.
Kemudian dia teruskan perbualan dengan bertanya:
"Macam mana nak rajin solat dan kuatkan iman?Boleh tak abang bagi tips atau nasihat?"

"Sepatutnya solat itu menguatkan IMAN dan yakin kita pada Allah, kerana Allah telah sebut dalam Al-Quran, solat itu mencegah kemungkaran, orang yang BERJAYA adalah orang beriman yang khsyuk dalam solatnya. Jadi abang boleh bagi tips kat awak:
1) Nak berjaya mestilah jaga hak Allah, solat itu adalah hak Allah terhadap kita yang mesti kita tunaikan. Orang yang tak solat ataupun mengabaikannya orang yang gagal.


2) Solatlah dalam keadaan kita faham makna ayat yang kita baca. Berusahalah untuk faham makna ayat dengan kita melazimi bacaan Al-Quran dan makna setiap hari. Sekurang-kurangnya 1 muka 1 hari.


3) Banyakkan berdoa supaya Allah jadikan kita hamba yang taat kepada Dia, berakhlak mulia, faham Islam dengan lebih mendalam.


4) Niat dan kesungguhan kita sangat penting kerana tanpa niat yang betul dan kesungguhan, kita tidak mampu buat perubahan pada diri." Ini antara jawapan yang saya balas padanya. [Read more...]

Friday, October 29, 2010

Al-Quran Yang Menghidupkan



Al-Quran. Sekali pandang, nampak macam sebuah buku biasa.
Dibaca dengan pelbagai qiraat.
Dilagukan dengan pelbagai jenis tarannum.
Dihafal dari muka ke muka.
Itulah Al-Quran.

Tidak ada sebuah kitab (buku) yang menyamai Al-Quran. Nampak biasa, tetapi kandungannya luar biasa.
Ya. Kenapa luar biasa?
Kerana ia datang daripada Allah. Kalam (kata-kata) Allah Yang Maha Agung. Lantaran itu, isi Al-Quran itu begitu agung dan luar biasa.
Zaman berzaman telah berlalu sejak kewafatan Rasul s.a.w., penyampai wahyu daripada kalam Allah yang agung ini. Namun, Al-Quran terus dibaca dan dibaca dengan pelbagai jenis qiraat (bacaan) dan lagu tarannum. Dihafal dan dipelajari ilmu tentangnya. Isi kandungannya yang evergreen, sentiasa segar setiap masa dan zaman. Berulang-ulang kali dibaca tidak pernah menjemukan, bahkan menyemai rasa INGIN untuk membaca dan terus membacanya. [Read more...]

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP