Sunday, September 5, 2010

Ramadhan Yang Membahagiakan Jiwa




Alhamdulillah, Allah izinkan juga dalam kesempatan yang ada ini untuk kembali menulis dalam saki-baki bulan Ramadhan yang ada ini.
Ramadhan... satu anugerah yang SANGAT MEMBAHAGIAKAN, bukan?
Ya... memang benar. Tempohnya sebulan. Singkat dan pendek. Tetapi pengisiannya di dalamnya padat.
Cukup berkesan dan memberi makna kepada hamba-hamba Allah yang beriman.
Kini, MADRASAH TAQWA itu kian meninggalkan kita. Ya...Tinggal 3-4 hari saja lagi.
Selepas ini, tidak ada lagi musim yang sama sepertinya. Musim yang memberi ketenangan kepada jiwa beriman, musim yang menghampirkan hamba-hamba lebih dekat kepada Rabbnya, serta musim yang melapangkan dan menyenangkan jiwa mukmin yang bersungguh-sungguh di dalamnya.
Rasa tidak sabar sebelum bertemu dengannya, rasa teramat sedih ketika ia hampir meninggalkan kita.
Memang benar apa yang pernah disabdakan oleh Nabi s.a.w.:

"Sekiranya hamba Allah itu mengetahui apa-apa (kelebihan) yang terkandung dalam bulan Ramadhan, pasti dia akan bercita-cita sepanjang tahun itu adalah Ramadhan."


TARBIYAH RAMADHAN ITU MEMBAHAGIAKAN JIWA

Hadith yang selalu kita dengar dan diulang-ulangkan:

(( من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه ))
"Barangsiapa yang berpuasa dalam Ramadhan dengan penuh keimanan dan menghitung-hitung (amalnya), nescaya diampunkan dosa-dosanya yang lalu"

Dalam riwayat yang lain:

 (( من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه ))
"Barangsiapa yang membangunkan (malam) Ramadhan dengan penuh keimanan dan menghitung-hitung (amalnya), nescaya diampunkan dosa-dosanya yang lalu."

Kita dapat fahami daripada kedua-dua hadith tadi bahawa orang-orang yang melaksanakan ibadah Ramadhan ini dengan penuh ikhlas dan keyakinan kepada Allah, Allah menjanjikan keampunan baginya atas dosa-dosanya yang lalu. Bahkan disebutkan dalam hadith ini (واحتسابا) -yang bermaksud 'menghitung-hitung', yang dimaksudkan dengan menghitung di sini adalah mengira amalnya pada hari dalam Ramadhan sama ada sedikit atau banyak. Sekiranya masih sedikit, maka tidak boleh berpuas hati dan perlu ditambah dan diperelokkan lagi. Sekiranya banyak, masih tidak boleh berpuas hati dan perlu dimurnikan lagi.

Bahkan Rasulullah s.a.w. juga menjanjikan dalam Ramadhan ini Allah membuka pintu syurga seluas-luasnya dan menutup pintu neraka serapat-rapatnya, bahkan syaitan dan iblis dibelenggu. Tidak cukup dengan itu, Allah janjikan pula dalam hadith yang diriwayatkan Ibn Khuzaimah yang bermaksud:

"... Di awalnya RAHMAH, di tengahnya KEAMPUNAN. di akhirnya PEMBEBASAN DARI API NERAKA..."

Ya...terlalu besar dan hebat ganjaran Ramadhan ini sehingga Allah berfirman dalam satu hadith Qudsi yang bermaksud:

"Semua amal anak Adam itu untuk dirinya, kecuali puasa untuk-Ku dan Aku yang akan memberi ganjaran kepadanya."

Cuba kita fikirkan sejenak...
Mengapa Allah sediakan suasana Ramadhan Al-Mubarak ini dalam keadaan sebegitu rupa sekali?
Kenapa tidak bulan-bulan lain pun Allah buat yang sama juga?
Kan lebih senang manusia jika semua bulan ada ganjaran macam tu, kan?

Jawapannya senang saja.
Cuba kita bayangkan dalam kehidupan kita ini sesuatu kita terlalu hajatkan tapi susah didapati, sudah tentu kita akan berusaha bersungguh-sungguh ke arah itu, bukan?
Sebagai contoh, kejayaan dalam peperiksaan. Kalaulah berjaya dalam periksa itu boleh didapati dengan senang, maka tidak ada usaha untuk baca buku dan ulangkaji.
Begitulah perbandingannya, Allah Yang Maha Agung nak melihat siapakah di kalangan hamba-hambaNya yang kuat berusaha dan ikhlas untuk dekat dengan-Nya. Sebab itulah, Ramadhan sekali saja setahun dan ganjaran yang begitu hebat itupun datang dengan pakej ibadah Ramadhan. Kalau selalu, kita tidak akan rasa kemanisannya. Lumrah alam, sesuatu yang menjadi kebiasaan bagi masyarakat setempat itu tidak ada keistimewaan bagi mereka perkara itu.

Pakej ibadah Ramadhan yang cukup istimewa dan mendekatkan kita dengan Allah.
Kita tidak akan bertemu suasana yang sama seperti ini dalam bulan-bulan yang lain. Ramai orang melazimi bacaan Al-Quran, memperbanyakkan iktikaf, dan melaksanakan qiamullail. Tidak terlepas juga yang melatih sifat pemurah dengan memperbanyakkan infaq dalam Ramadhan. Allah sediakn pula bonus Lailatul Qadr. Sesiapa yang dapat BONUS ini, beruntunglah dia.
Pendek kata, bulan ini adalah bulan yang cukup subur untuk amar maaruf (ajak kepada kebaikan) dan nahi mungkar (cegah kemungkaran). Oleh sebab itu, rugilah orang yang berpeluang menikmati bulan Ramadhan ini tapi tidak dimanfaatkan sebaiknya.
Sabda Nabi s.a.w.:

"...Rugilah orang yang melalui Ramadhan tetapi tidak diampunkan dosanya.."

RAMADHAN DATANG DAN PERGI, IMAN TERTINGKAT, MAINTAIN ATAU SEBALIKNYA?

Allah sediakan Ramadhan ini khas sebagai satu medan untuk mendidik iman. Sebab itulah, di dalamnya diperbanyakkan dorongan-dorongan untuk melakukan kebaikan, dan disekat dorongan-dorongan untuk melakukan kejahatan.

Sebab itulah, natijah akhir Ramadhan sepatutnya adalah TAQWA.
Allah telah sebutkan dalam surah Al-Baqarah, ayat 3:

(لعلكم تتقون....)   
"... supaya kamu menjadi orang-orang yang BERTAQWA."

Sebab apa TAQWA?
Allah telah berfirman dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud:

"...Dan berbekallah kamu, maka sebaik-baik bekal adalah TAQWA."

TAQWA itu natijah daripada proses didikan iman yang tersedia dalam Ramadhan ini. Kita keluar dari madrasah Ramadhan ini menjadi hamba Allah yang bersih daripada dosa dan bersedia untuk mengharungi 11 bulan yang mendatang dengan persediaan cukup rapi membawa bekal taqwa.

Taqwa sebagaimana jawapan Saidina Umar kepada sahabatnya," Apabila aku melalui jalan yang penuh ranjau dan berduri, sudah pasti aku akan mengangkat kainku sedikit dan berwaspada dalam langkahanku."

Justeru, perlunya kita mengkoreksi diri kita dalam beberapa hari yang berbaki ini, agak-agaknya kita akan keluar sebagai seorang graduan TAQWA atau tidak?
Berjaya atau tidak kita menyambut Syawal yang bakal tiba dengan ijazah TAQWA bersama kita?
Adakah iman kita tertingkat, atau maintain atau menurun?
Iman itu kan dibuktikan dengan AMAL...
Mari muhasabah dengan hari yang berbaki ini....



PENUTUP : RAMADHAN BAKAL MELABUHKAN TIRAINYA
Musim bunga (Rabi'ul Abrar) ini sudah hampir ke penghujungnya.
3-4 hari lagi, ia bakal menutup tirainya bagi tahun ini. Tahun depan, kita belum pasti kita sempat sampai kepadanya atau tidak. Hadiah Allah yang cukup besar untuk hamba-hambaNya, berapa ramai yang BERSYUKUR dan berapa ramai pula yang KUFUR?
Hati ini rasa terlalu sedih dan berat untuk berpisah dengannya...
Kalaulah 'engkau' ada sepanjang tahun...

0 comments:

Slide Kehidupan

Palestina | Tanah AirKu

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP